Siirry suoraan sisältöön

Rasistista joulukuvastoa Hollannista

Hollantilaisen joulupukkihahmon, Sinterklaasin, apuri on Zwarte Piet eli ”Musta Pete”. Valkoihoisen esittämän hahmon asuun kuuluvat mustatut kasvot, punaiset huulet ja afroperuukki, joskus myös kahleet. Blackface-meikin lisäksi Musta Pete puhuu huonoa hollantia ja käyttäytyy lapsellisesti ja kurittomasti. Musta Pete -hahmojen tehtävä on jakaa lapsille karkkia ja jouluherkkuja joulupukin vieraillessa ostoskeskuksissa, kouluissa ja kaupoissa. Joulun lähestyessä hahmoja alkaa näkyä tv-ohjelmissa ja mainoksissa, aivan kuten tonttuja suomalaisessa joulukuvastossa.

Stereotyyppisten hahmojen vuosittainen paluu sivuuttaa kolonialismin ja orjuuden historian ja Hollannin roolin yhtenä suurista siirtomaavalloista.

YK on toistuvasti kehottanut maan hallitusta siistimään rasistiset elementit juhlallisuuksista, sillä Mustan Peten nähdään heijastavan negatiivisia stereotypioita ja kolonialismin jäänteitä. Toistaiseksi hallitus ei ole ottanut virallista kantaa, vaan asian on sanottu olevan kansalaisten päätettävissä. Virallinen asenne vaihtelee kaupungeittain: jotkut pormestarit tukevat Zwarte Piet -hahmon käyttöä avoimesti, toiset pyrkivät pysymään neutraaleina. Monet maan suurkaupungit ovat korvanneet blackface-hahmot nokikasvoisilla Piet-hahmoilla. Nokisuus selitetään sillä, että Piet tuo lapsille lahjat savupiipun kautta.

Aktivistit ovat vuosia kampanjoineet Musta Pete -hahmosta luopumiseksi. Viime vuosina aihe on nostattanut mielenosoituksia puolesta ja vastaan, vandalismia ja väkivaltaa sekä tuomioita rotuvihan lietsomisesta. Mustan Peten säilyttämistä ajava liike näyttää jopa merkkejä radikalisoitumisesta, sillä äärioikeistolaiset ryhmät ovat ottaneet asian omakseen.

Hollannilla on ongelmallinen suhde kolonialistiseen perintöönsä, kuten myös naapurimaa Belgialla, joka jakaa Musta Pete -perinteen. Noin 15% Hollannin reilusta 13 miljoonasta asukkaasta kuuluu etnisiin vähemmistöihin, ja tummaihoiset hollantilaiset kokevat enemmän rasistista kohtelua joulun alla Zwarte Piet -kuvaston ollessa esillä.

Lukemista

Van der Pijl & Goulordava, 2014: Black Pete, “Smug Ignorance,” and the Value of the Black Body in Postcolonial Netherlands.

Guardian, 2012: Black Pete exposes the Netherlands’ problem with race.

Dutch News, 2019: Zwarte Piet protest group accuses police of failing to protect safety.

HS Nyt, 2017: Miksi blackface on rasistinen? Tutkija selittää.

Kaleva.fi, 2019: Tiernasäätiö: Naaman voi jättää mustaamatta, Murjaanien kuningas -nimityksestä voi luopua

CNN, 2019: This country with a colonial history has a blackface problem.

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Emmi Huhtaniemi

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *