Siirry suoraan sisältöön

Maailman synty

Kansalliseepoksemme, suomalaisen luomismyytin kertovan Kalevalan päivää vietetään joka vuosi 28. helmikuuta. Mitä luomismyytit ovat, ja kuinka erikoinen Kalevala niiden joukossa on?

Myytti on kertomus ihmiskunnan alkuaikojen tapahtumista, joissa jumalolentojen teot nähdään esikuvina ja esimerkkeinä siitä, miten elämä tulee järjestää. Niiden sankarit voivat olla myös ihmisiä, hirviöitä, eläimiä tai luonnonilmiöitä. Myytit eivät aina kiinnity uskonnolliseen maailmankuvaan, vaikka näin yleisesti kuvitellaan.

Myytit rakentavat yhteyttä menneisyyden tapahtumiin, jotka ovat sosiaalisen ryhmän yhtenäisyyden kannalta tärkeitä. Yhteinen myyttinen historia sitoo yhteisön jäseniä toisiinsa. Myyttien tehtävä on selittää esimerkiksi olemassaolon merkitykseen liittyviä kulttuurisia kysymyksiä.

Ilmatar. Kuva: Robert Wilhelm Ekmani, 1860.

Kalevalan mukaan aikojen alussa oli vain vettä ja ilmaa, eikä maailma ollut vielä muotoutunut. Ainoa olento oli Ilmatar, joka uiskenteli alkumeressä. Maailman ensimmäinen lintu, sotka, teki pesän Ilmattaren polvelle ja muni seitsemän munaa, joista maailma rakentui.

Linnun munasta syntyvä maailma on tyypillinen piirre suomalais-ugrilaisten kansojen luomiskertomuksille. Tarinoista löytyy alkumeri, josta vesilintu etsii pesäpaikkaa: munien hautominen ja vieriminen mereen, sekä auringon ja kuun synty munien osista, aivan kuten Kalevalassa.

Millaisia muita luomismyyttejä maailmassa on?

Muna, muta ja meri

Alkumuna löytyy teemana myös Kiinasta. Kauan sitten, kun maa ja taivas olivat vielä yhtä, koko maailmankaikkeus sisältyi munanmuotoiseen pilveen. Tässä kuohuvassa alkumateriaalissa uinui jättiläinen Pan Gu, joka nukkui 18 000 vuotta munan sisällä. Kun hän heräsi ja venytteli, muna rikkoutui ja maailmankaikkeuden osaset vapautuivat. Kevyemmät ja puhtaammat elementit leijuivat muodostamaan taivaan, ja raskaampi, epäpuhtaampi materiaali vajosi alaspäin, tehden maan.

Pan Gu oli huolissaan siitä, että taivas ja maa saattaisivat sekoittua toisiinsa uudelleen. Hän piteli niitä erillään toiset 18 000 vuotta, kunnes ne pysyivät pitämättäkin, jolloin Pan Gu kuoli. Hänen kehonsa muuttui maailman ilmiöiksi: hänen verestään tulivat joet, silmistään kuu ja aurinko ja niin edelleen.

Myös alkumeri on läsnä monissa luomiskertomuksissa. Cherokee-kansan mytologiassa maailma oli aluksi pelkkää vettä ja pimeyttä, ja kaikki eläimet elivät taivaankannen yläpuolella olevassa maailmassa nimeltä Galúnlati. Sen ylikansoittuessa eläinten oli muutettava alas maailmaan. Ne löysivät meren pohjasta mutaa, joka paisui ja paisui, kunnes siitä tuli maapallona tunnettu saari. Tämä saari on neljästä kulmastaan kiinni taivaalta roikkuvissa köysissä, jotka vielä jonakin päivänä katkeavat ja maa putoaa takaisin mereen.Hawaijilla maan ajatellaan syntyneen meressä olleesta limasta maan kuumentuessa ensi kertaa, hetkellä jona taivas velloi ja aurinko oli pimeä. Luolien syvin pimeys, mies, ja kuuttoman yön pimeys, nainen, synnyttivät meren yksinkertaiset elämänmuodot, kuten korallista rakentuvat saaret. Kaikille meren eliöille ja kasveille syntyi maalla oleva vastapari: merilevän vastapariksi ruoho, vedenalaisen manauea-sammaleen parina manauea-tarokasvi maalla ja niin edelleen.

Guinean Kono-kansa aloitti alkumeren sijaan alkumudasta. Heidän kosmologiassaan alussa ei ollut mitään muuta kuin Kuolema vaimoineen ja tyttärineen. Kuolema loi perheelleen kodiksi valtavan mutalammikon, jossa nämä elivät, kunnes toinen jumala nimeltä Alatangana muutti mudan kiinteäksi maaksi ja loi kasvit ja eläimet. Kuoleman tytär ja Alatangana saivat lapsia, joista maailman kansat sikisivät. Vain Kuolema osasi tuoda maailmaan valon, ja siitä vastineeksi hän pidätti oikeuden korjata Alatanganan lapset hoiviinsa koska tahansa.

Zimbabwelaisen Wakaranga-heimon mukaan jumala loi alussa miehen nimeltä Kuu. Hän lähetti Kuun asumaan meren pohjaan, mutta tämä halusi asua maalla vaikka jumala varoitteli, että elämä maalla tulisi olemaan hankalaa. Maan elottomuus teki Kuun pian niin onnettomaksi, että hän purskahti itkuun. Jumalan kävi Kuuta sääliksi, joten hän lähetti tälle seuraksi vaimon nimeltä Aamutähti. Aamutähti toi taivaasta mukanaan tulen. Hän teki tulen keskelle Kuun mökkiä, ja yhteisen yön seurauksena Aamutähti tuli raskaaksi. Pian hän synnytti ruohon, puut ja muut kasvit, muuttaen maan vehreäksi ja eläväiseksi. Puut kasvoivat taivaisiin asti ja maassa satoi ensimmäisen kerran. Kuu ja Aamutähti elivät pitkään onnellisina paratiisissaan.

Tyhjyys ja ikuinen totuus

Afrikasta löytyy myös Mossi-kansan luomiskertomus, jossa alussa oli ainoastaan Ikuisen totuuden valtakunta. Sitä hallitsi joukko nimeltä Naba Zid-Wendé, joka loi maan ja yön ja päivän. Maa oli aluksi tulen peittämä, mutta Naba Zid-Wendét puhalsivat tuleen kunnes se jäähtyi. He määräsivät tulen asumaan maan sisässä, jotta maan pinta olisi turvallinen kulkea. Ensimmäinen luotu eläin oli kameleontti, jonka tehtävä oli kokeilla maankuoren kestävyyttä. Sen jälkeen luotiin käärmeet kokeilemaan oliko maan pinta kyllin viileä. Naba Zid-Wendé loivat ihmiset mustiksi, sillä musta on voimakas väri: Ja erottaakseen ihmiset auringosta, joka on punainen ja kuusta, joka on valkoinen.

 Kuva: William Blake, 1794.

Hopi-intiaanien mytologiassa alussa oli ääretön tyhjyys, ja siellä vain luoja nimeltä Taiowa. Aikaa, muotoa ja elämää ei ollut olemassa kuin Taiowan mielessä. Ääretön luoja loi äärellisen toimijan nimeltä Sotuknang, joka keräsi äärettömyydestä materiaalia, ja loi niistä yhdeksän maailmaa vesineen ja tuulineen. Kun peruselementit olivat valmiina, Sotuknang sai tehtäväksi luoda elämää. Tätä varten hän loi ensin Hämähäkkinaisen, jolle antoi elämän luomisen voiman. Tämä loi syljestä ja maasta kaksi olentoa, joiden tehtävä oli mennä maailman napoihin ja pitää maailma pyörimässä. Hämähäkkinainen loi kaiken elävän maailmaan. Viimeiseksi tulivat ihmiset, jotka hän teki valkoisen, keltaisen, punaisen ja mustan maan sekä syljen sekoituksesta.

Kreikkalainen luomiskertomus on täynnä väkeä. Ensimmäinen hahmo on Kaaos, josta syntyi Gaia eli maa. Seuraavaksi syntyivät Tartaros — paikka, johon kuolleet sielut tuomittiin — ja Eros eli rakkaus. Myös Erebos eli pimeys ja Nyx eli yö syntyivät alussa, ja heidän rakastelunsa hedelmänä syntyivät Aether eli ilma ja Hemera, päivä. Gaia synnytti Uranuksen, tähtitaivaan sekä vuoristot ja meren nimeltä Pontos. Sitten Gaia makasi lapsensa Uranuksen kanssa ja synnytti Okeanoksen, maailmaa ympäröivän meren. Gaia ja Uranus saivat 12 lasta, titaanit, joita kaikkia Uranus inhosi. Nuorin titaaneista leikkasi isältään sukupuolielimet irti ja paiskasi ne meren, ja meren vaahdosta syntyi rakkauden jumalatar Afrodite.

Wichita-intiaanien luomismyytin mukaan alussa ei ollut aurinkoa, tähtiä tai mitään muutakaan nykyisin tunnistettavissa olevaa asiaa. Pitkään ainoa ihminen oli Mies-joka-ei-koskaan-ollut-Maan-päällä. Hän loi kaiken. Luodessaan maapallon hän loi maan ja veden, mutta ne eivät olleet toisistaan erillään ja kaikkialla oli yhä pimeää. Hän loi miehen nimeltä Mies-jolla-oli-Voima-Kantaa-Valoa ja naisen, jota kutsutaan nimellä Kirkas-Hohtava-Nainen. He näkivät unessa kaikki asiat, joita he tarvitsisivat, ja aamulla heidän herätessä unet olivat käyneet toteen. Kirkas-Hohtava-Nainen sai maissintähkän ja tiesi, että se tulisi olemaan tulevaisuuden sukupolvien ruokaa.Intian ikivanhoissa Upanishad-kirjoituksissa alussa ei ollut kertakaikkiaan mitään. Tämä Ei-mikään toivoi itselleen itseyttä ja loi itselleen mielen. Sen liikkeistä syntyi vesi, ja veden vaahdosta maa. Ei-mikään kävi lepoon maan päälle, ja sen valosta syntyi tuli. Lopuksi se jakoi itsensä kolmeen osaan: tuleen, aurinkoon ja ilmaan. Alussa maailma oli siis vain sen oma olemus, joka sitten otti ihmisen muodon. Ihmiseksi tultuaan se oli kuitenkin yksinäinen, joten se halkaisi itsensä kahtia. Näistä täydellisesti toisiinsa sopivista osista tuli mies ja vaimo, ja heidän liitostaan maailman ihmiset.

Naista alkoi kuitenkin pian askarruttaa se, että hän oli paritellut miehen kanssa, jonka osa hän oli vielä hetkeä aiemmin ollut. Nainen halusi piiloutua, jotta parittelua ei tapahtuisi uudelleen. Hän muutti itsensä lehmäksi, mutta miespä muutti itsensä häräksi ja paritteli lehmän kanssa — ja niin saivat alkunsa lehmät. Nainen yritti uudestaan muuttamalla itsensä tammaksi — mutta mies muuttui oriksi, ja taas uusi eläinlaji sai alkunsa. Näin syntyivät kaikki maailman eläimet.

Myyttejä jokaiselle kansalle

Ylläoleva on tietenkin vain pienen pieni otos kaikista maailman luomiskertomuksista. Folkloristit, kielitieteiljät, antropologit ja kulttuurintutkijat ovat yrittäneet luokitella luomismyyttejä monin eri tavoin. Myyttejä on yhtä paljon kuin kansojakin, ja monet niistä ovat aikojen saatossa ehtineet jo kadota, unohtua ja muuttua.

Kaikista luomiskertomuksista löytyy selitys maailmankaikkeuden luomiselle, nykyisin asuttamamme maailman synnylle ja ihmisten alkuperälle. Ajatus siitä, että tietyn tyyppiset luomismyytit tuottaisivat tietynlaista kulttuuris-psykologista rakennetta, on kiinnostanut monia.

Luomismyytit saattavat myös selittää ja oikeuttaa yhteiskuntajärjestystä. Toisinaan niistä käy ilmi ihmisen ylivalta eläimiin nähden ja toisinaan sukupuolten välinen työnjako, tai kuten intialaisen myytin tapauksessa, miehen ylivalta naiseen. Kollektiivisten, kansallisten tai etnisten identiteettien määrittelijänä myyteillä on valtaa, ja niitä on käytetty ja käytetään myös poliittisesti. Kalevalalla on ollut merkittävä rooli suomalaisen identiteetin ja itsenäisyyden muotoutumisessa.

Toimitus

Lukemista

Avainsanat:
Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on tiedeviestintään erikoistunut antropologi ja AntroBlogin toinen perustaja. Hän toimi julkaisun päätoimittajana yhdessä Suvi Jaakkolan kanssa vuoteen 2023 saakka ja työskentelee tällä hetkellä freelance-kirjoittajana. Generalistina Ninnua kiinnostaa vähän kaikki - muun muassa ihmismielen narratiivisuus, psykologinen antropologia, rakkaus, mystikot ja uskonnot, tekoäly ja peliteknologia, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja radikaalit, yllättävät näkökulmat.Katso kirjoittajan artikkelit

nv-author-image

Saara Toukolehto

FT Saara Toukolehto on AntroBlogin vastaava päätoimittaja. Hänen antropologisia kiinnostuksen kohteitaan ovat mm. maahanmuuton, arvojen, moraalin ja ”hyvän elämän” -käsitteen tutkimus integraatiopolitiikan viitekehyksessä sekä laajemmin sosiokulttuurisen jatkuvuuden ja muutoksen ymmärtäminen. Saara väitteli kesäkuussa 2023 Groningenin yliopistolla väitöskirjalla "Even if I do things perfectly, I can never become 'German'" - The Paradox of Immigrant Integration in Post-'Refugee Crisis' Berlin.Katso kirjoittajan artikkelit

14 kommenttia artikkeliin “Maailman synty”

  1. Kalevalan versio liomiskertomuksesta ei ole “puhdas” vaan Lönruttin vahvasti muokkaama. Sille voidaan antaa ikää korkeintaan se sama mikä Kalevalallekkin. Jos haluaa tutustua niihin “puhtaisiin” kannattaa ennemmin tutustua SKVR:n sähköiseen arkistoon, esimerkiksi useimmin myytin lintu ei edes ole Kalevalasta tuttu Sotka vaan kokko tai pääskynen. Polviteemakin nousee noissa runoissa esiin harvemmin ja useimmin kyse on ihan tavallisesta mättäästä joita välillä saattaa olla kolme tai “luojalinnun” pesä saattaa myös ykskaks ollakkin laivan mastossa. Munien hajottua apuun kutsutaan aina seppä joka auttaa haravoimaan palaset kokoon ja takomaan niistä taivaankantta.

  2. Varsin hienosti asiaan perehtynyt juttu! Mutta ovatko myytit vain este ihmisen ajattelun tiellä! Minä olen tätä mieltä enemmän nykyään kuin milloinkaan ennen, Opiskelen itsekseni filosofiaa nykyisin ja olen jättämässä hyvästejä myyteille ja mytologioille. Ne eivät tarjoa muuta kuin väkivaltaisella tavalla luodun maailman jonka luojana useimmiten on vain maskuliininen, valkoinen uros tai kreikkalainen veistoksellinen ja plastillinen heeros…

    1. Juha Antero Häikiö

      Hei Kimmo!
      Älä heitä pois mytologiaa ja myyttejä.. niissä on olemuksen siru.
      Ne ovat meidän kaikkien “juuria”
      Ja juurettomuus on nykypäivän ongelma
      Filosofia on sangen nuorta ja pohjaa paljon vanhempiin kulttuureihin… Platon ei ollut ensimmäinen filosofi maailmassa, eikä viimeinen

  3. Eikö olisi hyvä tunnistaa se seikka tässä yhteydessä, että Kalevalan tarinat on kerätty karjalaisilta runonlaulajilta, koska rajan tällä puolen lauluperinne oli enimmältään kuollut jo 1600-1700 -luvuilla?

    1. Runoja kerättiin mm. Peräpohjan, Suomen maakuntien, Viron, Vienan, Aunuksen, ja Inkerin alueilta eivätkä kaikki runot ole edes Lönnrotin keräämiä. Lönnrot hyödynsi runsaasti myös muidenkin kerääjien (ketun esimerkiksi D. E. D. Europaeus) muistiinpanoja, jotka auttoivat Lönnrutia työstämään eepostaan. Lönnrotin ensimmäinen Kalevala (1835) muodostettiin pääasiassa Hämeen, Savon ja Valamon alueilta kerätyistä katkelmista. Vienaan ja Aunukselle Lönnrot suuntasi vasta 7. ja 10. runomatkallaan (1836-37 ja ). Ja 11. matkan Lönnrot suuntasi puolestaan Inkeriin, Viroon, Vatjan, Liiviin ja Saarenmaalle (1844) ja mm. auttoi Kalevipoeg -eepoksen tekemisessä. Lönnrot julkaisi viidennen ja lopullisen Kalevalan vuonna 1849.

  4. Juha Antero Häikiö

    Hei Kimmo!
    Älä heitä pois mytologiaa ja myyttejä.. niissä on olemuksen siru.
    Ne ovat meidän kaikkien “juuria”
    Ja juurettomuus on nykypäivän ongelma
    Filosofia on sangen nuorta ja pohjaa paljon vanhempiin kulttuureihin… Platon ei ollut ensimmäinen filosofi maailmassa, eikä viimeinen

  5. Pasi Ensio Vatanen

    Teoria maapallon syntymästä ja sen jälkeisistä tapahtumista. Maapallo syntyi alkuräjähdyksestä jolloin isotähti tai planeetta tuhoutui tai muutti suuntaa pois päin auringosta. Tarpeeksi kauaksi kuljettuaan alkoi maapallolla syntyä elämää. Tarpeeksi kauaksi auringosta kuljettuaan lämpötila alkoi laskea maapallolla ja alkoi jääkausi. Jääkausi loppui koska auringon vetovoima alkoi vetämään maapalloa takaisin. Olemme sen jälkeen kulkeneet lähemmäksi ja lähemmäksi aurinkoa. Tämä selittäisi ilmaston lämpiämisen koko ajan vähitelle. Joskus olemme niin lähellä aurinkoa että sen lämpö tuhoaa maapallon.

  6. Hellou! Tämä oli tosi hyvää luokemista mielestäni! Mutta ei ollut niin paljon minuun mieleen asioita.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *