Siirry suoraan sisältöön

Värit eri kulttuureissa

Värit luokitellaan ja niistä puhutaan eri kulttuureissa hyvin eri tavoin. Ennen 1500-lukua englannin kielessä ei ollut termiä oranssille värille. Oranssi (orange) saapui kieleen vasta Aasiasta tuotujen appelsiinipuiden ja niiden hedelmien myötä.

Perulaisella candoshi-kansalla ei ole sanaa “väri”. Heillä on vain yksi termi kaikille väreille spektrillä vihreästä purppuraan saakka – paitsi tummanvihreälle, jonka sana tarkoittaa ”raakaa hedelmää”. Sana ”musta” tarkoittaa ”tervan kaltaista”, ”keltainen” on tietyn keltaisen linnun nimi ja ”punainen” tarkoittaa ”kypsää hedelmää”.

Värin nimeäminen voi riippua myös kontekstista. Kun candoshien värikäsityksiä tutkiva antropologi kysyi ”millainen” oli punainen esine, vastaus oli ”kuin kypsä hedelmä”. Lattialle joutuessaan sama esine oli kuitenkin ”kuin veri”. Candoshien vastaus keltaoranssin värin luonteesta taas oli pohdinta siitä, oliko se enemmän kuin inkivääri vai kuin kalan mäti.

Kaikki ihmiset kuvailevat näkemäänsä sanallisesti, mutta nähdyn luokittelulle on eri perusteita – vaikkapa tekstuuri tai koko. Malesian jahait luokittelevat samanlaisiksi sinisen ja punaisen, koska ”kuten aviopuolisot, ne kuuluvat yhteen”. Värien perusteella luokittelu on tärkeää erityisesti tuotantotalouteen keskittyvissä yhteiskunnissa, joissa kahden esineen ainoa ero saattaa olla väri – valitsenko mustat vai valkoiset lenkkarit?

Lukemista

  1. Sapiens

Lisää Kulttuurishokkeja

Avainsanat:
Jaa tämä artikkeli:
Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on tiedeviestintään erikoistunut antropologi ja AntroBlogin toinen perustaja. Hän toimi julkaisun päätoimittajana yhdessä Suvi Jaakkolan kanssa vuoteen 2023 saakka ja työskentelee tällä hetkellä freelance-kirjoittajana. Generalistina Ninnua kiinnostaa vähän kaikki - muun muassa ihmismielen narratiivisuus, psykologinen antropologia, rakkaus, mystikot ja uskonnot, tekoäly ja peliteknologia, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja radikaalit, yllättävät näkökulmat.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *