Valehtelun juhla

Miksi meillä on juh­la­päi­vä valeh­te­lul­le? Aprillipäivänä saa juksata, kep­pos­tel­la ja puijata. Toden puhumista koskevat tärkeät säännöt eivät 1. huh­ti­kuu­ta päde. 

Aprillipäivä jäl­ji­te­tään usein 1500-luvun rans­ka­lai­seen kalen­te­ri­uu­dis­tuk­seen, jossa vuoden alku siirtyi maa­lis­kuun lopusta tammikuun alkuun. Muutos oli hidas, ja osa kansaa jatkoi uuden vuoden juhlintaa keväällä. Heitä pil­kat­tiin lii­maa­mal­la pape­ri­ka­lo­ja selkään ja kut­su­mal­la ‘huhtikuun kaloiksi’, poisson d’avril, sittemmin ‘april­li­päi­vä’.

1700-luvulla aprilli oli jo perinne. Tarinan mukaan Lorrainen herttua vai­moi­neen pakeni van­ki­las­ta huhtikuun 1. päivä 1634 pukeu­tu­mal­la maa­lai­sik­si ja aste­le­mal­la porteista. Paosta tehtiin hälytys, jota vartijat luulivat april­li­pi­lak­si, ja temppu onnistui. Keskiajan Feast of Fools ‑juhlassa taas valittiin “epä­jär­jes­tyk­sen herra”, ja ilakointi keskittyi voimansa tunnossa olleen kirkon pilk­kaa­mi­seen juma­lat­to­man parodian keinoin.

Pilkalla on merkitys. Aprillipäivä on kevääseen ja uusiu­tu­mi­seen liittyvä juh­la­päi­vä, joka uudistaa tutun tutun jär­jes­tyk­sen kään­tä­mäl­lä sen ylö­sa­lai­sin. Tällaisia juhlia löytyy ympäri maailmaa. Niihin liittyy ritua­li­soi­tua sääntöjen rik­ko­mis­ta, naa­miai­sa­su­ja ja kepposia. Epäjärjestyksen kar­ne­vaa­lis­sa sosi­aa­li­nen todel­li­suus kääntyy pää­lael­leen. Palvelijat määräävät ylempiään, lapset van­hem­pi­aan. Kaaosta käsi­tel­lään komedian ja huumorin keinoin. 

Sääntöjen kei­kaut­ta­mi­sel­la on tärkeä tehtävä. Järjestyksen palaut­ta­mi­nen juhlan jälkeen tuottaa voi­mak­kaan yhteen­kuu­lu­vuu­den koke­muk­sen. Kaaoksen tor­ju­mi­nen antaa seli­tyk­sen kult­tuu­ri­sil­le tavoille ja voimistaa sosi­aa­lis­ten hie­rar­kioi­den jat­ku­vuut­ta. Narrauspäivänä muistamme, miksi toden puhuminen on tärkeää. 

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee antropologian popularisoinnin lisäksi tiedeviestinnän parissa myös muissa kuvioissa, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua, historiaa ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Näyttelijätär Aishwarya Rai sai vuonna 2007 aikaan julkisuuskohun, sillä hänen kerrottiin menneen vanhan hinduseremonian mukaisesti naimisiin puun kanssa. Ihmisoikeusjärjestöt Intiassa vaativat julkista anteeksipyyntöä. Syynä ei ollut avioliittoinstituution halventaminen, vaan jotakin monikerroksisempaa.

Mökkeilyssä ei vaikuta olevan kyse mukavasta lomailusta. Ihmiset suuntaavat keskelle ei mitään paikkoihin, joissa on paljon hyttysiä ja ulkohuussi, mutta ei juoksevaa vettä eikä aina sähköäkään. Vaikka tuottavuutta ihannoidaan, kaupungit tyhjenevät mökkikauden huipun aikaan. Elämän perusasiat ovat vaivalloisempia mökillä: jopa lämmitys ja ruoanlaitto vaativat ruumiillista työtä.

Designmuseo esittelee kevään päänäyttelyssään “Secret Universe – Maailmojen salat” muotoilijakaksikko Aamu Songin ja Johan Olinin tuotantoa yli kymmenen vuoden ajalta. Näyttelyssä pyritään nostamaan esiin käsityöläisiä ja kulutuskriittisyyttä. Valtasuhteet kuitenkin piiloutuvat kolonialististen jaotteluiden taakse, ja näyttelyn sankari on muotoilija, joka haluaa pelastaa uhanalaisiksi nimetyt käsityötaidot.