Siirry suoraan sisältöön

Mielikuvitusystävä Tiibetistä

Lapsilla on usein mielikuvitusystäviä, mutta näkymätön kaveri aikuisella herättää lähipiirissä huolta. Jotkut kuitenkin pyrkivät siihen tietoisesti. Tulpavelhot ovat ihmisiä, jotka kertovat onnistuneensa luomaan mielensä sisään itsenäisen, persoonallisen olennon nimeltä tulpa.

Tulpan rakentaminen vaatii pitkällistä ja keskittynyttä mielikuvaharjoittelua. Sen tuloksena muodostuva tulpa havaitaan aistiharhoina: ääninä, fyysisinä tuntemuksina, näkyinä ja jopa tuoksuina. Tulpat pystyvät puhumaan ja viestimään myös muilla tavoin – vaikkapa silittämään kantajaansa. Ne ovat usein erilaisia fantasiaolentoja, mutta voivat olla myös ihmishahmoisia.

Tulpat saapuivat länteen vuonna 1929, kun belgialais-ranskalainen Alexandra David-Néel julkaisi kirjan nimeltä Magic and Mystery in Tibet. Hän oli seikkaillut tuolloin vielä ulkopuolisilta suljetussa Tiibetissä, jossa hän raportoi oppineensa tulpien rakentamisen salatun taidon. David-Néel kirjoitti luoneensa tulpan josta tuli niin itsenäinen, että hänen oli lopulta tuhottava se.

Tulpavelhoja on erityisesti USA:ssa ja Venäjällä. Heidän mukaansa tulpat ovat mentaalisia rakenteita, jotka ovat itsenäistyneet ja kehittäneet oman tahdon. Tulpat koetaan niin vahvasti omina persooninaan, että tulpavelho tuntee vuorovaikuttavansa erillisen olennon kanssa. Tulpa voi tarjota keskusteluapua ja ratkaisuja ongelmiin – tai olla eri mieltä.

Ilmiötä tutkineen antropologin mukaan tulpavelhot ovat hyvin älykkäitä ja empaattisia, yksinäisiä ja sosiaalisesta ahdistuksesta kärsiviä nuoria. Tulpista näyttää olevan heille apua elämän haasteiden kohtaamisessa. Velhot kertovat itsevarmuutensa kohoneen ja sosiaalisen elämänsä muuttuneen merkittävästi paremmaksi harjoitusten seurauksena.

Lukemista

  1. Somatosphere: Varieties of tulpa experiences

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on tiedeviestintään erikoistunut antropologi ja AntroBlogin toinen perustaja. Hän toimi julkaisun päätoimittajana yhdessä Suvi Jaakkolan kanssa vuoteen 2023 saakka ja työskentelee tällä hetkellä freelance-kirjoittajana. Generalistina Ninnua kiinnostaa vähän kaikki - muun muassa ihmismielen narratiivisuus, psykologinen antropologia, rakkaus, mystikot ja uskonnot, tekoäly ja peliteknologia, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja radikaalit, yllättävät näkökulmat.Katso kirjoittajan artikkelit

4 kommenttia artikkeliin “Mielikuvitusystävä Tiibetistä”

  1. Tulpamancer ei sinänsä ole vakavasti otettava termi, mutta jotenkin käännös tulpavelhoksi tekee siitä entistä naurettavamman ja antaa tietynlaisen kuvan harjoittajista, mikä ei välttämättä ole lainkaan osuva… Suomeksi on joskus käytetty sanaa tulpailija paremman termin puutteessa.

    1. Hei Saija, kiitos tästä! Antropologinen lähdekirjallisuus käyttää termiä tulpamancer. Kieltämättä “tulpavelho” ei ole ehkä osuvin käännös, mutta virallisempaakaan ei löytynyt. Hyvä tietää että tulpailija voisi olla käyttökelpoisempi termi!

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *