Merirosvot miesten saappaissa

Esiintyminen eri suku­puo­len edus­ta­ja­na on palvellut his­to­rias­sa monia tar­koi­tuk­sia. Sen avulla on voinut välttää jopa hirttolavan. 

Merirosvot olivat 1700-luvun alussa merten kauhu ja symboli vapau­del­le val­tio­val­lan ikeestä. Kiinni jäänyt merirosvo päätyi hirteen — paitsi, jos hän oli nainen ja saattoi vedota ras­kau­teen. Naisia ei tuohon aikaan pidetty meri­kel­poi­si­na. Heidän läs­nä­olon­sa pelättiin aiheut­ta­van mie­his­tös­sä himon ruokkimaa kapi­na­hen­keä. Anne Bonnyn ja Mary Readin kaltaiset naiset eivät tästä välit­tä­neet, vaan pes­tau­tui­vat meri­ros­vo­lai­voil­le miehiksi naamioituneena.

Nämä naiset tulivat köyhistä ja haas­ta­vis­ta olo­suh­teis­ta. Heillä ei ollut mitään mene­tet­tä­vää: merille mieheksi kar­kaa­mi­nen oli mah­dol­li­suus vapauteen. Merillä pär­jä­täk­seen heidän oli oltava mies­puo­li­sia kol­le­goi­taan etevämpiä. Bonny ilmaisi voimaa ampumalla mie­his­tön­sä jäseniä hengiltä, jos nämä näyttivät taistelun aikana pelkoa. Read taas haastoi rakas­ta­jan­sa vihol­li­sen kak­sin­tais­te­luun, tappaen tämän ennen kuin poi­kays­tä­vä ehti edes paikalle. Aikalaistekstit kertovat piraat­ti­nais­ten kiroil­leen paljon, osal­lis­tu­neen kaikkiin tehtäviin merellä ja olleen täy­si­ve­ri­siä tais­te­li­joi­ta. Sekä Read että Bonny pal­jas­ti­vat ennen pitkää suku­puo­len­sa mie­his­töl­leen, ja heidät hyväk­syt­tiin joukkoon naisina. 

Sekä Bonny että Read olivat aviot­to­mia lapsia. He oppivat ris­tiin­pu­keu­tu­mi­sen taidon jo pienenä, sillä heidän äitinsä kas­vat­ti­vat heidät poikina, suo­ja­tak­seen tyt­tä­ri­ään äpäryyden stigmalta. Kenties tämän aikansa normeista poik­kea­van suku­puo­li­kas­va­tuk­sen seu­rauk­se­na heistä kasvoi erittäin voi­mak­kai­ta ja itse­näi­siä ihmisiä, joilla oli ajan naisille asettaman roolin vas­tai­ses­ti pokkaa ottaa mitä halusivat. 

  1. Marcus Rediker. When Women Pirates Sailed the Seas. The Wilson Quarterly, Vol. 17, No. 4.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta, AntroBlogin toinen perustaja ja päätoimittaja. Hän toimii aktiivisesti AntroBlogia julkaisevan Allegra Lab Helsinki ry:n tiedeviestintätoiminnassa ja viettää muun aikansa pohtien avaruusmatkailua, historiaa ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Kun tiedotusvälineet raportoivat salaliittoteorioista, huomio kiinnitetään yleensä niiden outouteen tai sitkeyteen ja uusiutumiskykyyn. Kun teorioihin uskomiselle on etsitty selityksiä, niitä on useimmiten löydetty ihmisen psyykkisistä ominaisuuksista. Nämä selitysmallit ovat kuitenkin kaikessa yleisyydessään epätyydyttäviä. Ne voivat mahdollisesti kertoa meille jotakin ihmislajin tavoista ajatella ja kommunikoida ympäröivästä maailmasta yleensä, mutta salaliittoteorioiden kaltaisten spesifien ilmiöiden kohdalla niistä on melko vähän apua.

Itä-Indonesian trooppisilla Bandasaarilla on aikanaan ollut mittaamaton arvo suurvaltojen välisessä taistelussa maailman maustekaupan hallinnasta. Historiallinen valtataistelu on jättänyt jälkensä myös Bandasaarten kulttuuriin.

Mieshenkilö kysyy ikääni. Olemme tunteneet vain muutaman minuutin. Samalla hän kertoo olevansa kaksi kertaa minua vanhempi. Mies flirttailee. Kerron ikäni, vaikka kysymys on mielestäni asiaton. Seuraavaksi mies kysyy painoani. Naurahdan. En tiedä, miten muuten reagoida nolostuttamatta häntä. Kyseessä on valtasuhde: miehellä on tutkimusprojektini kannalta tärkeitä suhteita. Jos nolostutan hänet, tutkimukseni kannalta tärkeä ovi pysyy kiinni.

Vaihdevuodet ovat universaali, naisten noin 50 vuoden iässä kokema kehollinen muutos. Kuukautiset loppuvat eikä nainen voi enää tulla raskaaksi. Tutkimusten mukaan vaihdevuodet ja niihin liitetyt oireet vaihtelevat suuresti eri kulttuuripiirien välillä. Negatiivinen suhtautuminen vanhenemiseen ja vaihdevuosiin näyttäisi tutkimusten valossa pahentavan vaihdevuosioireita. Onkin syytä kysyä, kuinka suuri osa vaihdevuosioireista syntyy korviemme välissä.