Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen rakkaustarina

Sosiaalisen median myötä seuranhakukanavien kirjo on laajentunut. Tinder-treffeistä on tullut käsite, ja osa pelkää vakavien parisuhteiden häviämistä kevyen somedeittailun tieltä. Siitä ei ole pelkoa, mutta deittailukulttuurin digitalisoituminen muokkaa sanoittamattomia sääntöjä ja synnyttää uusia käytäntöjä.

Jos Googleen syöttää hakusanat ”deittailu ja sosiaalinen media”, on tulos varsin negatiivinen: artikkeleissa ja keskustelupalstoilla povataan romantiikan ja vakavien parisuhteiden häviämistä. Entisaikojen romanssien salaperäisyys on kadonnut sosiaalisen median myötä, sillä potentiaalisen kumppanin taustat on helppo selvittää sosiaalisen median eri tileistä jopa pelkän etunimen perusteella. Tinderin tultua markkinoille ihmiset olettavat seuran löytyvän yhdellä pyyhkäisyllä. Pelätään, että virtuaaliset suhteet ovat tulleet ”todellisten”, oikeassa elämässä toteutuvien suhteiden tilalle.  

Pelko inhimillisyyden häviämisestä uusien teknologioiden takia ei ole uusi. Jo antiikin Kreikassa Sokrates ennusti kaupungin kokouksissa käyttöön otetun kirjanpidon tuhoavan kreikkalaiselle yhteiskunnalle ominaisen suullisen perinteen ja lisäävän unohtelevaisuutta kansakunnan parissa. Television on aikanaan ennustettu muuttavan ihmiset laiskoiksi sohvaperunoiksi. Sama pelko toistuu nyt sosiaalisen median kanssa.

Eksklusiivinen kahtiajako digitaalisen ”online-maailman” ja todellisen ”offline-maailman” välillä on harhaanjohtava. Sosiaalisia suhteita luodaan ja ylläpidetään samanaikaisesti molemmissa. Autenttisemmiksi koetut reaalimaailman ihmissuhteet ovat muovautuneet algoritmikelpoisiksi.

Deittailuun on aina liittynyt monia sosiaalisia sääntöjä: miten lähestyä toista, mistä saa puhua, mikä on noloa ja mikä ei. Mitä tapahtuu näille säännöille, kun siirrytään digitaaliseen maailmaan?

Artikkelia varten kysyin neljän helsinkiläisen 20-30 vuotiaan näkemyksiä sosiaalisen median ja deittailun yhdistämisestä. Heistä jokainen käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. He ovat sekä kiitollisia että ahdistuneita somen kasvaneesta roolista deittailun monimutkaisessa maailmassa.

Haastatteluissa puhuimme ennen kaikkea Instagramista ja Snapchatista niiden ylivoimaisen suosion takia. Facebookia käytetään lähinnä työhön liittyvään viestittelyyn ja oman osaamisen markkinointiin. Artikkeli pohjautuu haastateltavien kokemuksiin ja kirjoittajan yleisiin havaintoihin.

Flirttailu

”Emojeilla on hyvä flirttailla, sillä sen voi tulkita monella tapaa. Some on helpottanut deittaamista: voi vain laittaa jonkun naaman, ei tarvitse edes selittää sanoilla”. – Mies 24 v.

”Tykkään laittaa itsestäni hyvännäköisiä kuvia. Jos joku käy tykkäämässä jostain vanhasta kuvastani, niin sen on selkeä viesti, että on käynyt katsomassa profiiliani. Se on myös tapa kommunikoida hiljaisuudessa, flirttailua.” – Nainen 30 v.

Flirttailu on olennainen osa sosiaalista mediaa. Kaikki haastateltavat iästä riippumatta olivat harrastaneet some-flirttiä. Alle 25-vuotiailla tutustuminen tapahtui kuitenkin useammin sosiaalisen median keskustelupalstoilla kuin reaalimaailmassa.

 

Flirttailun kaava on selkeä: ensiksi seurataan toista ja tykätään kuvista, ja viimeistään yksityisviesti tekee romanttiset aikeet selkeiksi. On helpompaa kommentoida toisen kuvaamaa videota sosiaalisessa mediassa kuin mennä juttelemaan kadulla. Useimmiten keskustelua ei kuitenkaan aloiteta ventovieraan kanssa, vaan esimerkiksi Tinder-matchin tai kaverin kaverin kanssa.

 

Kepeä deittailu onkin haastateltavien mielestä lisääntynyt sosiaalisen median ansiosta. Tässä mielessä sosiaalisella medialla on ollut sosiaalinen vaikutus tosielämään.

 

Some-profiilista on tullut kovaa valuuttaa deittimarkkinoilla. Tämä saattaa aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Haastateltavat valittelivat sosiaalisen median pinnallisuutta ja kokivat, ettei pelkän some-tilin perusteella voi ihastua toiseen. Aidot tunteet vaativat aitoja kohtaamisia.

 

Some-tilin taakse on myös helppo piiloutua. Niin sanotusta ghostaamisesta emme haastatteluissa puhuneet, mutta monelle kokemus toisen selittämättömästä katoamisesta on yksi tunnetuimmista sosiaalisen median negatiivisista puolista. Jos keskustelu ei etene mieleiseen suuntaan, on se helppo lopettaa sanomatta mitään ja siirtyä seuraavaan.

Kuva: Lidya Nada (CC0)

Pelin säännöt

”Pahin on, jos toinen käy kommentoimassa kuviin ja te vaan tapailette. Se on vähän oman tilan violation, kuin yrittäisi paljastaa teidät. Kommentoida saa vasta, kun seurustelee”. – Nainen 20 v.

 

”Kaikki harrastaa stalkkaamista, siihen on niin helpot mahdollisuudet. Jos tiedät etunimen, niin se riittää. Katson minkälainen tyyppi se on, keitä on tapaillut jne.” – Mies 27 v.

 

Instagram ja Snapchat tarjoavat mahdollisuuden sekä julkiseen että yksityiseen kanssakäymiseen. Profiili voi olla kaikille näkyvissä, mutta viestejä, kuvia ja videoita voi lähettää yksityisesti muille käyttäjille.

 

Esimerkiksi tapailuvaiheessa kaiken virtuaalisen kommunikoinnin tulisi tapahtua henkilökohtaisesti, muiden katseilta piilossa. Omakuvia voi lähettää suoraan ihastukselle vaikkapa keskustelun avauksena, mutta esimerkiksi meemien jakaminen toiselle on jo merkki kiinnostuksen syvenemisestä. Toisen julkaisemista kuvista kannattaa tykätä, mutta niihin kommentointi kuuluu vain parisuhteeseen ja kavereille. Potentiaalinen kumppani voi vilahdella stooreissa, mutta sielläkin vasta silloin, kun aikaa vietetään tiiviisti yhdessä. (Mietitkö mikä on stoori? Katso sanasto jutun lopusta!)

Kuva: Joanna Kosinska (CC0)

Ihastumiseen digitaalisella ajalla kuuluu muutakin kuin viestittelyä. Sosiaalisen median myötä ihastuksesta on helppo saada asioita selville: mitä hän on elämässään tehnyt ja keiden kanssa viettänyt aikaa. Esimerkiksi vääränlaiset kuvat, kuten paljastavat ”herutuskuvat” sekä miehillä että naisilla olivat selkeä kynnys haastateltaville vakavamman seurustelun aloittamiseen.

 

Somestalkkaaminen on olennainen osa nykydeittailua. Kiinni ei kuitenkaan saa jäädä. Hiki nousee otsalle, jos tykkää vahingossa ihastuksen entisen heilan kuukausia sitten julkaisemasta kuvasta tai avaa hänen stoorinsa. Noloilta mokilta välttyäkseen osa katsoo kuvia lentokonetilassa. Jotkut katsovat stooreja anonyymisti kaverin profiilin takaa. Toiset saattavat luoda feikkiprofiilin, minkä turvin seurata yksityisiä tilejä. Liiallista stalkkaamista pidetään kuitenkin merkkinä epävarmuudesta.  

Julkisuus

”Kun se yhteiskuva jaetaan, niin sillä näytetään kaikille, että nyt ollaan varattu. Merkataan reviiriä.” – Mies 28 v.

 

”On ihmisiä, jotka snäppää tosi paljon kumppanistaan. Silleen, me tajuttiin jo, te ootte yhdessä. Surullisinta on sillon, kun mimmi snäppää kundistaan, mut sit ne pojat silti lähettää DM:ää muille tytöille.” – Nainen 20 v.

 

Entä sitten kun deittailu muuttuu vakavaksi? Läsnäolo sosiaalisessa mediassa määrittää vahvasti myös parisuhteita. Haastateltavat neuvoivat jakamaan ensimmäisen yhteiskuvan vasta parisuhteesta sopimisen jälkeen. Suhteen alussa olisi myös hyvä keskustella some-käyttäytymisestä: miten yhteistä elämää jaetaan, keitä seurataan ja minkälainen käytös saattaa olla toisen mielestä epäkunnioittavaa tai jopa pettämistä. Kyllä, monen mielestä sosiaalisessa mediassa voi pettää. Monen tekisi mieli toitottaa rakkauttaan koko maailmalle, mutta parisuhteesta kannattaa jakaa maltillisesti. Joka päivä ei tarvitse jakaa söpöjä yhteiskuvia, ellei halua hermostuttaa muita seuraajiaan. Liiallinen jakaminen saattaa herättää kysymyksiä parisuhteen todellisesta tilasta: onko kaikki hyvin, jos joka päivä todistellaan rakkautta seuraajien katseiden alla? Haastateltavat toivoivat näkevänsä aitoutta, ei pelkkää ruusuilla tanssimista. Parisuhteessa käytäviin riitoihin viittaaminen stooreissa koettiin kuitenkin epämukavana ja liian paljastavana.

 

Toisaalta, täyttä some-hiljaisuutta saatetaan pitää parisuhteen piilotteluna. Muutaman yhteiskuvan tai stoorin jakaminen on merkki seuraajille, että ihana ihminen on löytynyt rinnalle. Aidon elämän kuvaaminen monipuolisesti ja maltillisesti, vaikkakin Instagramin filtterien läpi, on tie hyväksyntään digitaalisessa maailmassa.

Suhteet digitaalisessa maailmassa

”On tyyppejä, jotka laittaa ihan kaikista niiden miehistä kuvia. En halua tuomita, mutta kaikkea ei tarvitse jakaa. Myös rakkaudentunnustukset liian usein on aika noloja. Jos menee kihloihin, niin ehkä silloin.” – Nainen 30 v.  

 

”Kyllä sen tuntee teidän väleistä, että onko ok laittaa yhteistä kuvaa. Ehkä se on sitäkin, että jengi snäppää jatkuvasti: aluksi vaikka snäppäät vain ruuista ja kun teidän juttu jatkuu, niin yhtäkkiä snäppäät ruuista ja siitä ihmisestä.” – Mies 24 v.

 

Ihmiset elävät ”oikeaa” elämäänsä myös digitaalisessa muodossa. Sosiaalisia suhteita luodaan ja ylläpidetään seuraamisen, tykkäyksien, viestien ja tägäysten välityksellä. Elämän hyviä ja huonoja hetkiä jaetaan ystävien ja muiden seuraajien kanssa. On selvää, että sosiaalinen media toimii myös deittailun yhtenä areenana.   

 

Some-profiili kuvastaa usein elämän henkilökohtaisia hetkiä. Suhde julkaistavaan materiaaliin voi muuttua eri elämäntilanteissa. Sinkulle sosiaalinen media on väline tutustua uusiin ihmisiin; seuraaminen Instagramissa voi toimia ensikosketuksena toiseen ennen puhelinnumeroiden vaihtoa. Parisuhteen aikana sosiaalisessa mediassa jaetaan yhteistä onnea. Yhteiskuva Instagramissa viestittää samaa kuin ”parisuhteessa”-ilmoitus Facebookissa, joka on nykyisin jo harvinainen näky erityisesti nuorempien parissa.

 

Selkeinä ja yksinkertaisina pidetyt digitaaliset toiminnot saattavat pitää sisällään laajan inhimillisen kokemuksen. Nopea tuplaklikkaus, eli kuvasta tykkääminen Instagramissa, voi merkitä ja viestittää monenlaista asiaa: sillä voidaan osoittaa tukea tai kiinnostusta, todistaa ystävyyttä tai vaikkapa jäädä kiinni stalkkaamisesta. Kaverin puolison flirttailevista kuvista ei välttämättä tykätä, sillä ei haluta antaa vääränlaista viestiä. Sama pätee esimerkiksi entisen heilan hyvännäköisiin selfieihin.

Kuva: rawpixel (CC0)

Teknologiapelkoisten sekä toisaalta algoritmien kehittäjien tulisi katsoa inhimillistä kompleksista todellisuutta kokonaisvaltaisesti, sillä teknologia muovautuu käyttäjiensä kaltaiseksi. Meillä ei ole suhdetta sosiaalisen median algoritmeihin, vaan kaikkeen siihen, mitä ne edustavat ja mahdollistavat. Onkin mielenkiintoista nähdä miten Facebookin juuri julkaisema deittipalvelu saa tuulta alleen, erityisesti kun palvelun luvataan tähtäävän pysyvien suhteiden luomiseen yhden illan juttujen sijasta. Palvelu aikoo suositella sopivia kumppaneita heitä yhdistävien asioiden, yhteisten kavereiden ja treffitoiveiden perusteella.    

 

Ja jos sosiaalisen median ja deittailun keskinäinen vaikutus mietityttää, hyviäkin uutisia löytyy: yhden haastateltavan parisuhde sai alkunsa Instagramissa ja nyt he asuvat onnellisina yhdessä!


Käsitteitä kirjoittajan ”suomentamina”:

 

Feikkiprofiili = Nimettömäksi luotu some-tili, jonka turvin on helppo stalkata (kts. alla).

 

Ghostaaminen = Romanttisviritteiseen keskusteluun vastaamatta jättäminen ja deittailun päättäminen ilman mitään selityksiä.   

 

Slaidaa DM:ään = Lähettää flirttaileva yksityisviesti Instagramissa tai Snapchatissa tuntemattomalle tai puolitutulle. (DM = Direct Message)

 

Stalkkaaminen = Ihastuksen, tai kenen tahansa ihmisen taustojen selvittäminen some-profiilien kautta. Viittaa usein ihastuksen entisten kumppaneiden selvittämiseen.

 

Stoori = Instagramin ja Snapchatin videopalvelu, missä tarinoiksi kutsutut videot katoavat vuorokauden kuluessa. Videoita voi kommentoida vain yksityisviesteillä. Stoorin julkaisija näkee listan kaikista katsojista.  

Toimitus

  • Podcast-lukija: Bruno Gronow
  • Verkkotaitto: Taina Cooke
  • Artikkelikuva: Ali Abdul Rahman (CC0)

Lukemista

  1. Daniel Miller (2016): How the World Changed Social Media
Jaa tämä artikkeli:
Emmi Holm

Emmi Holm

Emmi Holm on tutkijatohtori Helsingin yliopistossa. Väitöskirjassaan hän tutki vastuullisen muodin tuottamista ja digitaalista markkinointia Suomessa ja Ghanassa. Tutkijatohtorina Holm on kiinnostunut kaupallisten algoritmien, digitaalisen aktivismin sekä autenttisuuden rajapinnoista sosiaalisessa mediassa.Katso kirjoittajan artikkelit

1 kommentti artikkeliin “Digitaalinen rakkaustarina”

  1. Paluuviite: Tunteet ovat sosiaalisen median polttoainetta - TUTKITUSTI.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *