Muumiomunkit Buddhan jalanjäljissä

Buddhalaisuuden eräs ilmiö ovat ikuiseen loo­tus­a­sen­toon muu­mioi­tu­neet munkit ja nunnat. Itsestään tapah­tu­nut­ta muu­mioi­tu­mis­ta arvos­te­taan ja pidetään merkkinä siitä, että kehol­li­suus on onnis­tut­tu voit­ta­maan.

Tiibetinbuddhalaisuuden mukaan edis­ty­neim­mät voivat kuol­les­saan siirtyä kirkkaan valon tilaan, jossa medi­toi­daan sisäistä ”viiden elementin ja tie­toi­suu­den liu­ke­ne­mis­pro­ses­sia”. Tässä tilassa medi­toi­jan aja­tel­laan voivan hallita kehoaan ja estää sen mätä­ne­mi­sen säi­lyt­tä­mäl­lä sisäisen ruu­miin­läm­mön. Edistynyt budd­ha­lai­suu­den har­joit­ta­ja voi pysytellä tilassa useita päiviä, joiden aikana hän sulautuu valoon. Kolmen viikon jälkeen hänestä tulee buddha — hen­gel­li­nen apu, joka auttaa ihmisiä valais­tu­mi­sen tiellä.

Buddhalaisuuteen kuuluu oppi kaiken katoa­vai­suu­des­ta, ja maa­tu­mat­to­man ruumiin tavoit­te­lu on ris­ti­rii­tais­ta. Muumioitumiseen onkin erilaisia näke­myk­siä eri suun­tauk­sis­sa.

Japanissa shugendo-kou­lu­kun­nan budd­ha­lais­munk­kien parissa har­joi­tet­tiin kes­kia­jal­la askeet­ti­suut­ta, joka johti kuolemaan ja muu­mioi­tu­mi­sen alka­mi­seen jo eläessä. Munkit kui­vat­ti­vat kehoaan 2000 päivän ajan syömällä ainoas­taan siemeniä ja juuria ja juomalla urushi-teetä, joka teki ruumiista liian myr­kyl­li­sen matojen syö­tä­väk­si. Kuoleman lähes­tyes­sä munkki hau­dat­tiin suolaa täynnä olevaan laa­tik­koon tai hau­ta­hol­viin. Haudassa oli ilmaletku ja kello, jota munkki soitti merkiksi siitä että on elossa. Kun kello ei enää soinut, ilmaletku pois­tet­tiin ja hauta sine­töi­tiin. Se avattiin jälleen tuhannen päivän päästä, ja jos munkin ruumis löy­det­tiin muu­mioi­tu­nee­na, hänen tie­det­tiin saa­vut­ta­neen valais­tu­mi­sen. Harvat onnis­tu­neet itse­muu­mioin­nit on asetettu esille temp­pe­lei­hin, joissa niitä kun­nioi­te­taan edelleen. Tapa kiel­let­tiin 1800-luvun lopulla avustetun itse­mur­han muotona.

Viime vuosina uuti­sot­si­koi­hin on noussut uusia muu­mio­löy­tö­jä Itä-Aasiasta. Buddhalaisen näke­myk­sen mukaan kyse saattaa olla hyvin syvästä medi­taa­tios­ta, jossa munkki on lähellä valais­tu­mis­ta.

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Kristillisestä hip hopista on tullut lyhyessä ajassa eräs suosituimmista kristillisen populaarimusiikin muodoista. Samaan aikaan kristillistä uskoa tunnustavat yhdysvaltaiset hip hop -artistit kuten Lecrae, NF ja TobyMac ovat saavuttaneet kansainvälistä suosiota myös kristillisten musiikkimarkkinoiden ulkopuolella. Miten vastakulttuurin äänenä tunnettu hip hop on kääntynyt osaksi arvokonservatiivista kristittyä kulttuuria, ja miten hip hop -maailma on ottanut ilmiön vastaan?

Suomi on rasismin kärkimaa, raportoi Euroopan perusoikeusvirasto hiljattain. Järkyttävät luvut puhuvat Suomessa tiukassa istuvasta uskosta rodulliseen ja kulttuuriseen hierarkiaan, jota ylläpidetään yhteiskunnan eri sektoreilla syrjinnällä ja väkivallalla. Taustalla vaikuttaa ajatus valkoiseksi kuvitellun Suomen ja niin kutsuttujen “länsimaiden” kulttuurin paremmuudesta.

Eräs intialainen ele on erityisen hämmentävä. Intialainen keskustelukumppani saattaa heiluttaa päätään puolelta toiselle, joko pehmeästi tai pontevammin. Kyseessä ei ole nyökkäys, vaan tasainen ja jatkuva liike, kuin vaakatasossa oleva kahdeksikko. Elettä on mahdoton olla huomaamatta Intiassa ollessa, ja se hämmentää sekä matkailijoita että intialaisten kanssa työskenteleviä.