Siirry suoraan sisältöön

Monimutkainen sukupuoli Thaimaassa

Etnografinen aineisto ympäri maailmaa kertoo, että kahden sukupuolen mallin ohella ihmiskunta tuntee myös monia muita sukupuolen hahmottamisen muotoja. Eräs hyvä esimerkki löytyy Thaimaasta.

Thaikulttuurissa sukupuolen kokemus ja ilmaisu on ymmärretty “erotisoiduksi sukupuoleksi”, jota kutsutaan thaiksi nimellä phet. Tässä näkemyksessä sukupuolen voi ajatella olevan piste janalla, jonka ääripäitä edustavat normatiivinen miehuus ja normatiivinen naiseus. Janan keskeltä löytyy Thaimaan kuuluisa “ladyboy”, phuying kham phet. Sillä tarkoitetaan nykyisin yleensä transnaista, mutta se ymmärretään myös “kolmantena sukupuolena”.

Phet-kategorioita tunnetaan ainakin 18. Kun Thaimaa dekriminalisoi homoseksuaalisuuden vuonna 1956, epäkohteliaana pidetty termi kathoey, joka kattoi kaikki ei-binääriset sukupuoli-identiteetit, alkoi pirstaloitua. Monet sen alle kuuluneet identiteetit saivat oman nimen. Näissä erotisoidun sukupuolen kategorioissa on kyse paitsi henkilön sijainnista janalla “miehuuden” ja “naiseuden” välillä, myös siitä, millaisiin ihmisiin tuntee vetoa.

Monipuolinen sukupuoli ei kuitenkaan syntynyt 1900-luvulla, vaan sen juuria on jäljitetty thai-buddhalaisiin oppeihin. Koska sukupuolikäsitys ei ole binäärinen, ei thain kielestä löydy kotoperäisiä homo- ja heteroseksuaalisuuden käsitteitä. Nämä käsitteet lähtevät oletuksesta, että ihminen on joko mies tai nainen ja tuntee halua joko miehiä tai naisia kohtaan. Miesten kanssa sukupuolisuhteita harrastavat miesoletetut saattavat määritellä seksuaalisuutensa ja sukupuolensa prosentteina: “Olen 30−70”.

Konservatiivisen Thaimaan suhde sateenkaarivähemmistöihinsä on ristiriitainen. Huolimatta “kolmannen sukupuolen” yhteiskunnallisesta näkyvyydestä, ei-binääriset ihmiset kohtaavat syrjintää ja ennakkoluuloja, ja erityisesti työllistyminen on vaikeaa. Edistystäkin tapahtuu: maaliskuussa 2019 Thaimaan parlamenttiin valittiin ensimmäinen transsukupuolinen jäsen, ja pääministeriksi oli ensi kertaa ehdolla transnainen.

Lukemista

  1. Peter A. Jackson, 2010. An Explosion of Thai Identities: Global Queering and Re-imagining Queer Theory
  2. Serena Nanda, 1999. Gender Diversity: Crosscultural Variations
  3. Pink News: Thailand elects first transgender MP Tanwarin Sukkhapisit
  4. DW.com: Thailand’s transgender politician Pauline Ngrampring: “I do it for future generations”

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on tiedeviestintään erikoistunut antropologi ja AntroBlogin toinen perustaja. Hän toimi julkaisun päätoimittajana yhdessä Suvi Jaakkolan kanssa vuoteen 2023 saakka ja työskentelee tällä hetkellä freelance-kirjoittajana. Generalistina Ninnua kiinnostaa vähän kaikki - muun muassa ihmismielen narratiivisuus, psykologinen antropologia, rakkaus, mystikot ja uskonnot, tekoäly ja peliteknologia, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja radikaalit, yllättävät näkökulmat.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *