Rituaalinen kipu sattuu oikealla tavalla

Kipu on asia, jota ihminen yleensä välttelee. Ihmislajin edustajia löytää silti muun muassa käve­le­mäs­tä tulisilla hiilillä ja roik­ku­mas­ta sel­kä­nah­kaan työn­net­ty­jen liha­kouk­ku­jen varassa köysistä — omasta tah­dos­taan. Miksi? Vapaaehtoisen kivun ympärille rakentuu monia kiin­nos­ta­via tapoja.

Kivun tahal­li­nen aiheut­ta­mi­nen itselle tapahtuu yleensä hyvin tarkasti ennalta mää­rä­tyis­sä olo­suh­teis­sa. Sillä ei tähdätä “pelkkään kipuun”, vaan kivun ritu­aa­leil­la on monia, usein yleviä tar­koi­tuk­sia, jotka eivät aukea ulko­puo­li­sel­le ilman selitystä. Kussakin kult­tuu­ri­ses­sa ympä­ris­tös­sä käytössä olevat kivun tuot­ta­mi­sen tavat ja niiden mer­ki­tyk­set sitou­tu­vat val­lit­se­viin kos­mo­lo­gioi­hin ja ihmis­ku­viin. 

Esimerkiksi osa Intian pyhistä miehistä kierittää penik­sen­sä tiiviisti kepin ympärille. Kivulias käytäntö liittyy hin­du­lai­siin käsi­tyk­siin sek­su­aa­lie­ner­gian luon­tees­ta ja sen hallinnan yhtey­des­tä henkiseen kehi­tyk­seen. Kristittyjen joukoissa puo­les­taan kir­jai­mel­li­sel­la itsensä ruos­ki­mi­sel­la on pitkät perinteet. Ruoskinnan on eri aikoina nähty niin ohjaavan mielen tehok­kaas­ti kohti Jumalaa kuin torjuvan Mustaa surmaa eli pai­se­rut­toa. 

Mauritiuksen saaren hindujen kavadi-kul­ku­ees­sa osal­lis­tu­jat kantavat har­teil­laan raskaita pyhättöjä. Kehoissaan he kantavat jopa satoja teräviä esineitä, pienistä ihoon pis­te­tyis­tä neuloista luu­dan­var­ren pak­sui­siin, posket lävis­tä­viin sauvoihin. Ilmiötä seu­ran­neet tutkijat havait­si­vat, että mitä enemmän yksilö kärsi sai­rauk­sis­ta ja yhteisön mar­gi­naa­liin jou­tu­mi­ses­ta, sitä enemmän kipua hän kavadissa itselleen aiheutti. Mitä enemmän koettua kär­si­mys­tä, sitä kor­keam­mal­le oma hyvin­voin­ti jäl­ki­kä­teen arvioi­tiin.

Uskonnollisten menojen lisäksi ritu­aa­li­nen kipu voi liittyä vaikkapa sek­su­aa­li­seen mie­li­hy­vään. Missään näistä tapauk­sis­ta ei ole kysymys mistä tahansa kivusta, kenen tahansa aiheut­ta­ma­na, missä tahansa olo­suh­teis­sa. Rituaalinen kipu on tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti ja raja­tuil­la tavoilla tuotettua kipua, jonka nähdään tuottavan tiettyjä, toi­vot­tu­ja tuloksia.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Body suspensionissa haastetaan koukuissa roikkumalla sekä itseä että kehoon ja kipuun liitettyjä kulttuurisia käytäntöjä. Vapaaehtoisesti valittuna kipu näyttäytyy negatiivisen ja sairauteen liitettävän aistimuksen sijaan positiivisena välineenä arkielämästä poikkeavaan keholliseen olemassaoloon. Kivun ja kehollisen leikin välisessä vuorovaikutuksessa itsestäänselvänä pidetty kyseenalaistuu ja tulee näkyväksi muodostaen näin body suspensionin haastavan hauskuuden.

Steinerpedagogiset varhaiskasvattajat kokevat lasten muuttuneen viime vuosikymmenten aikana. Yhä useammat lapset “tietävät kaikesta kaiken ja puhuvat kuin pienet aikuiset” mutta eivät liity leikkiin, eivät selviä vastoinkäymisistä, eivätkä osaa käyttää käsiään. Näin käy, kun yhteiskunta keskittyy älyyn, tietoon ja tuottavuuteen.

Kuukautiset olivat häpeällinen ja piilotettava asia vielä silloin, kun ensimmäisiä tehdasvalmisteisia kuukautissiteitä alettiin mainostaa Suomessa 1900-luvun alussa. Kuukautistuotteiden markkinoinnilla on ollut keskeinen rooli kuukautiskäsitysten muokkaamisessa länsimaissa ja kaupallisuus määrittää edelleen julkista puhetta asiasta. Nyt “kuukautisvallankumous” sekä murtaa tabuja että luo pohjaa uudenlaiselle bisnekselle kuukautisten ympärillä.

Oikea-aikaisen ja luotettavan viestinnän merkitys korostuu nopeaa reagointia vaativissa kriisitilanteissa, joita Punaisen Ristin viestintäpäällikkö, antropologi Siru Aura kohtaa työssään. Työkentällä-haastattelussa hän kertoo, millaista on työskennellä viestinnän parissa globaalia auttamistyötä tekevässä järjestössä.