Siirry suoraan sisältöön

Sielu paljaana saunassa

Suomalaista saunakulttuuria 1980-1990 -lukujen taitteessa tutkineen antropologi L.M. Edelswardin mukaan itsenäisyyttä ja itsehillintää korostavassa kulttuurissa ihminen tarvitsee saunaa voidakseen olla oma itsensä. 

Edelswardille suomalaisen ihmiskuvan tärkeimpiä piirteitä ovat ujous, itseriittoisuus ja erillisyys muista. Ihmisen julkinen minä ja yksityinen minä pidetään visusti erillään. Julkinen minä ei ilmaise tunteitaan, tuo itseään esille, eikä varsinkaan osoita tarvitsevansa muita. Nämä kuuluvat yksityiselle, todelliselle minälle, joka jaetaan vain pienen ja tiiviin lähipiirin kanssa. Kuilu julkisen ja yksityisen välillä on suuri, ja tekee toisiin tutustumisesta vaikeaa. Tässä apuun tulee sauna. 

Saunominen on sosiaalista puuhaa. Kun perhe tai muut hyvin läheinen joukko saunoo yhdessä, lauteille kivutaan sukupuolesta ja iästä piittaamatta. Kun kotiin saapuu yövieraita, toimii saunan lämmittäminen keinona toivottaa vieras väliaikaisesti tervetulleeksi perheen yksityiseen piiriin. Tällöin saunavuorot kuitenkin tavataan jakaa sukupuolittain. 

Saunaetiketin huomiota herättävin piirre on alastomuus, niin tuntemattomien kuin eri sukupuolta olevien ihmisten kesken. Alastomuuskin on saunassa erilaista kuin muualla: se ei missään nimessä ole eroottista. Saunassa ei myöskään kiirehditä, elämöidä tai sählätä. Löylyhuone on eräänlainen pyhä paikka, jonne mennään kunnioittavasti ja rauhassa. Saunaetiketin noudattaminen on tärkeää saunan erityisen roolin säilyttämiseksi. 

Sauna on liminaalinen tila, jossa tavalliset sosiaaliset säännöt eivät päde. Saunojat ovat tasa-arvoisia: status, sosiaalinen identiteetti ja julkinen rooli jäävät pukuhuoneeseen, ja tuntemattomien seuraan voi rentoutua. Lähipiirin ulkopuolisten ihmisten kanssa saunominen kuroo julkisen ja yksityisen minän välistä kuilua umpeen, kun omista asioista voi puhua vieraiden kanssa. Näin sauna toimii sosiaalisten jännitteiden purkajana, tarjoten hetkellisen vapautuksen julkiseen minään kohdistuvista vaatimuksista.

Lukemista

  1. L.M. Edelsward, 1991. “We are More Open when We are Naked”.

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *