Koronavirus ja saastaiset lepakonsyöjät

’Kiina, lakkaa syömästä kaikkea, mikä liikkuu!’ Kuva pla­kaat­tia pite­le­väs­tä val­koi­hoi­ses­ta akti­vis­tis­ta levisi somessa vain muutama viikko sen jälkeen, kun kan­sain­vä­li­set uutis­toi­mis­tot alkoivat julkaista artik­ke­lei­ta uuden­lai­ses­ta viruk­ses­ta, poten­ti­aa­li­ses­ta massatappajasta. 

Plakaatin teksti viittaa teo­rioi­hin, joiden mukaan koro­na­vi­rus olisi siirtynyt ihmisiin lepa­kois­ta. Vieläkin täs­mäl­li­sem­min syyllinen olisivat Wuhanin kaupungin torit, joilla käärmeitä ja lepakoita myydään ruoaksi.

Vaikka viruksen alkuperä on tut­ki­joi­den mukaan epävarma, pla­kaa­tis­sa asia on selvä: koro­na­vi­rus johtuu siitä, että Kiinassa syödään asioita, joita ihmisten ei kerta kaikkiaan pitäisi syödä. Toisin sanoen kii­na­lais­ten bar­baa­ri­nen ruo­ka­käyt­täy­ty­mi­nen tekee heistä riskin sekä heille itselleen että meille muille. Uutisointi koro­na­vi­ruk­sen ympärillä on nostanut uutisiin kii­na­lai­sen ruo­ka­kult­tuu­rin poik­kea­mi­sen länsimaalaisesta. 

Ruoan yhteydet kult­tuu­ri­taus­taan ovat ant­ro­po­lo­gi­sen tut­ki­muk­sen kiehtovaa ydintä. Mikään maailman kansa ei käytä ravin­nok­seen kaikkea ympä­ris­tös­tään löytyvää. Sen sijaan kult­tuu­ri­sia erot­te­lu­ja syö­tä­väk­si kelpaavan ja syö­tä­väk­si kel­paa­mat­to­man välillä tehdään aina. 

Yleensä nämä erottelut ovat tie­dos­ta­mat­to­mia. Ne istuvat meissä niin syvällä, että empaat­ti­nen ymmärrys erilaisia tapoja kohtaan voi olla hyvin vaikeaa. Ymmärryksen sijaan eri­lai­suus herättää kriit­ti­syyt­tä, pelkoa ja tuomitsemista.

Usein tuo­mit­se­mi­nen linkittyy aja­tuk­siin kult­tuu­ri­sis­ta hie­rar­kiois­ta. Tämä näkyy myös somen koro­na­vi­rus­ta kos­ke­vis­sa kes­kus­te­luis­sa. Jotkut kom­men­taat­to­rit ovat kysyneet, tar­vi­taan­ko kan­sain­vä­li­siä stan­dar­de­ja sille, mitä kaikkea ihmiset saavat käyttää ravinnokseen.

Kysymyksen taus­tao­le­tus on selvä: pitääkö ‘meidän sivis­ty­nei­den’ ryhtyä toimiin, jotta ‘he barbaarit’ eivät tuhoa kult­tuu­ri­sil­la toi­min­ta­ta­voil­laan sekä meitä että heitä itseään?

Ajatukset eri­lais­ten kult­tuu­ris­ten tapojen sivis­ty­mät­tö­myy­des­tä ja vaa­ral­li­suu­des­ta ovat usein läsnä kan­sain­vä­li­ses­sä yhteis­työs­sä. Muun muassa pro­fes­so­ri Martti Koskenniemi on kuvaillut kan­sain­vä­lis­tä oikeutta ’kansojen hie­no­va­rai­sek­si sivis­tys­työk­si’

Historia on kuitenkin näyttänyt, kuinka vaa­ral­li­nen erottelu ‘meihin’ ja ‘heihin’ on. Sama erottelu on johtanut ihmis­kun­nan kama­lim­piin tekoihin, kuten holo­kaus­tin vuo­si­päi­vä jälleen muistutti.

Muun muassa Open Democracy on tuonut tuoreessa artik­ke­lis­sa esille, kuinka korona-uuti­soin­nis­sa kii­na­lai­set ja eri­tyi­ses­ti Wuhanin alueen asukkaat näyt­täy­ty­vät saas­tai­si­na ja tar­tut­ta­vi­na – ihmisinä, jotka täytyy mää­ri­tel­mäl­li­ses­ti erottaa ’meistä’, jotta he eivät kon­kreet­ti­ses­ti tuhoa meitä kaikkia. Kiinalaisten Suomessa koh­taa­mas­ta rasis­mis­ta kir­joit­taa myös Helsingin Sanomat

Maailman met­ro­po­leis­ta kuulee jo tarinoita, joissa rai­tio­vau­nuis­sa aivas­ta­via kii­na­lai­sia on kehotettu palaamaan Kiinaan. Pandemian herät­tä­män pelon ymmärtää helposti. Koronavirus on levinnyt räjäh­dys­mäi­ses­ti, eikä sen vaa­ral­li­suut­ta vielä tiedetä. 

Pelottavia ovat myös korona-uuti­soin­nin herät­tä­mät rasismi ja suo­ra­nai­nen vihapuhe. Toivottavasti myös näihin löydetään pikainen vas­ta­lää­ke, ja pola­ri­soin­nin kierre saadaan katki yhtä ripeästi kuin itse virus.

Kirjoittaja

Miia Halme-Tuomisaari on sosiaali- ja kulttuuriantropologian dosentti Helsingin ja Jyväskylän yliopistoissa ja kansainvälisen oikeuden dosentti Turun yliopistossa. Hän on parhaillaan yliopistotutkijana Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa, jossa hän kirjoittaa kirjaa YK:n ihmisoikeusvalvonnasta. Lisäksi hän on toinen antropologiaan keskittyneen kansainvälisen Allegra Lab -verkkojulkaisun perustajista sekä Euroopan antropologisen seuran EASAn hallituksen jäsen.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Kommentit

  • Koko bordello 7.2.2020 klo 13:14

    Ei-vegaa­ni­set ihmiset asialla joka­ta­pauk­ses­sa, jättäkää eläimet rauhaan!

    Vastaa

Lue myös nämä: