Siirry suoraan sisältöön

Kaiken takana on varjovaltio

Jokaisen valtion syvyyksissä lymyää sen synkempi ja voimakkaampi versio, varjovaltio. Nämä varjovaltiot ohjailevat salavihkaisesti valtion toimintaa. 

Varjovaltio voi esimerkiksi olla yhteiskunnan rakenteisiin ulottuva hyvän ja pahan taistelukenttä. Tässä kuvitelmassa valtiota eivät ohjaile kansan valitsemat poliitikot, vaan pahantahtoiset demonit, jotka ottavat haltuunsa ihmisiä sekä instituutioita, kuten sanomalehtiä tai virastoja.

Demonivaltiota palvelevat esimerkiksi maahanmuuttajat, rodullistetut kansanryhmät ja seksuaalivähemmistöt. Kaiken ytimessä on vaikutusvaltainen salaseura, jossa harjoitetaan ihmissyöntiä ja pedofiliaa. Poliitikot voivat tässä näytelmässä olla joko demonien kätyreitä, tai oikeamielisiä uskonsotureita, jotka taistelevat syvää valtiota vastaan.

Tällaisessa tilanteessa politiikalla on aina kaksi vaihtoehtoista tulkintaa. Esimerkiksi hallintoon kohdistuvat leikkaukset voidaan ymmärtää joko oikeistolaisena talouspolitiikkana, tai demonien manaamisena pois hallinnosta.    

Kyse on Yhdysvalloista ja Deep State -salaliittoteoriasta, johon uskovat erityisesti QAnon-liikkeen seuraajat ja osa evankelisiin kirkkoihin kuuluvista Trumpin kannattajista. 

Varjovaltioita on kuitenkin kaikkialla maailmassa. Suomalaiset varjovaltiotarinat ovat perinteisesti liittyneet ylikansallisiin uhkiin, kuten Bilderberg-ryhmän salaliittoihin tai ufoihin, heijastellen Suomen historiaa suurvaltojen pelinappulana.

Miksi ihmiset uskovat varjovaltioihin? Antropologi Begoña Aretxaga selittää ilmiötä valtion olemuksella: Valtion lainsäädännöllä on kaikkialla vaikuttava voima, jonka käskyvaltaan ihmiset alistuvat. Tämä aavemainen läsnäolo luo pohjan kuvitelmille valtiosta.

Uskomukset varjovaltioista kertovat myös valtion sirpaleisuudesta. Valtio kuvitellaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, mutta koostuu todellisuudessa erilaisista instituutioista ja toimijoista. Tarinat sitovat menneen ja tulevan valtion toisiinsa, uusintaen poliittisen järjestelmän, niin hyvässä kuin pahassa.

Lukemista

  1. Aretxaga, Begoña. 2003. ‘Maddening States’. Annual Review of Anthropology 32 (1): 393–410.
  2. Derrida, Jacques. 1991. ‘Force of Law: The Mystical Foundations of Authority’. Cardozo Law Review, no. 11: 921–1045.
  3. O’Donnell, S. Jonathon. 2020. Demons of the deep state: how evangelicals and conspiracy theories combine in Trump’s America. The Conversation.
  4. O’Donnell, S. Jonathon. 2020. ‘The Deliverance of the Administrative State: Deep State Conspiracism, Charismatic Demonology, and the Post-Truth Politics of American Christian Nationalism’. Religion 50 (4): 696–719.

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Tuomas Tammisto

Tuomas Tammisto on sosiaali- ja kulttuuriantropologi, joka väitteli Helsingin yliopistolla helmikuussa 2018 laajamittaisten öljypalmu- ja hakkuuprojektien poliittisista vaikutuksista ja paikallisen maankäytön muutoksesta Papua-Uuden-Guinean maaseudulla. Väitöskirja luettavissa osoitteessa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/231102Katso kirjoittajan artikkelit

nv-author-image

Heikki Wilenius

Heikki Wilenius on antropologi, kouluttaja ja ohjelmoija, ja kuuluu AntroBlogin toimituskuntaan. Hän on tehnyt tutkimusta jaavalaisesta paikallispolitiikasta, sekä valtionmuodostuksesta ja luonnonvarojen käytöstä Kalimantanin saarella Indonesiassa. Tällä hetkellä hän tutkii suurten kielimallien käyttöönoton aiheuttamaa muutosta ohjelmistonkehittäjien työhön.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *