Siirry suoraan sisältöön

Onko luonto luonnollista?

Yle Radio 1:n Löytöretki suomalaiseen toivoon -sarjan toisessa osassa toimittaja Satu Kivelä lähtee ekopsykologi Kirsi Salosen kanssa metsään puhumaan luontosuhteesta, hyvinvoinnista ja luonnon symboliikasta. Kommentoimme sarjaa viikottain, ja antropologiseen haaviin tarttui tällä kertaa ajatus “villin” ja “kesytetyn” luonnon eroista.

Kivelä ja Salonen vertailevat puistoa ja metsää luonnonympäristöinä. He puhuvat puistosta kesytettynä ja järjestykseen pantuna luontona, jossa vallitsevat tietyt käyttäytymissäännöt. Metsä taas näyttäytyy villinä luontona, jossa asiat ja ihmiset saavat olla niin kuin ovat. Hyvinvointikeskustelun kannalta näyttää siltä, että juuri kesyttämättömässä luonnossa on meille jotakin erityistä. Metsä “villinä” luontona symboloi ihmisen rakentaman yhteiskunnan vastakohtaa. Rentouttava vaikutus tuntuu aiheutuvan kulttuuristen rakenteiden näennäisestä puutteesta ja sen implikoimasta vapaudesta.

Klassisessa antropologiassa tätä kysymystä luonnon ja kulttuurin välisestä jännitteestä on puitu paljon. Luonto-kulttuuri -jakoa pidettiin aiemmin universaalina. Ihmisten todettiin kaikkialla maailmassa ottavan ympäristöä haltuunsa raivaamalla, kesyttämällä ja kultivoimalla sitä. Tämän toiminnan esitettiin siirtävän arvaamatonta luontoa kulttuurin, järjestyksen ja hallinnan piiriin. Jakoon liittyi naisen yhdistäminen luontoon ja tunteisiin ja kulttuurin mieltäminen miehiseksi, rationaaliseksi elämänalueeksi. Elementtien välillä oli selvä valtasuhde: villi luonto kesytetään, ja kulttuuri dominoi.

Papua-Uudessa-Guineassa elävien bainingien keskuudessa koskemattomalla luonnolla ei ole hyvinvointiin liittyvää itseisarvoa. Puutarhaviljelyä harjoittavien bainingien elämässä metsä on tilaa, jota raivataan viljeltäväksi puutarhaksi. Yhteisön hyvinvointi rakennetaan ihmisen työllä, muovaamalla luonnosta sosiaalisesti määrittynyttä tilaa – kulttuuria. Luonto on eräänlaista raakaa potentiaalia joka on otettavissa käyttöön, mutta ei hallittavissa: raivatut alueet metsittyvät uudelleen ja uusia puutarhoja rakennetaan. Suhde ei ole lineaarinen vaan dynaaminen ja syklinen.

Euroamerikkalaisessa kulttuurissa on kauan vaikuttanut idealisoitu ajatus luonnonkansan puhtaasta edustajasta, jolla on harmoninen ja tasapainoinen suhde ympäristöönsä. Etnografinen tutkimus asettaa tämän haavekuvan kyseenalaiseksi. Käytännössä “luonnonkansat” saattavat tilaisuuden tullen olla täysin valmiita vaihtamaan “luonnollisen” ympäristönsä materiaaliseen hyvään, yhteiskunnalliseen infrastruktuuriin, toimivaan liikenteeseen tai saavutettaviin terveyspalveluihin.

Tuoreempi etnografinen tutkimus onkin osoittanut, että maailman jakaminen kahteen toisilleen vastakkaiseen kategoriaan, “luontoon” ja “kulttuuriin”, ei ole universaali tapa hahmottaa todellisuutta. Meidän luonnoksi mieltämämme osa maisemaa edustaa eri kulttuurien ihmisille erilaisia asioita. Se, mikä on hyvää ja luonnollista, vaihtelee katsojan mukaan.


Yle Radio 1:n Toivon heinäkuu: Löytöretki suomalaiseen toivoon -sarja kuullaan perjantaisin kello 15.05. Neliosainen ohjelmasarja on kuunneltavissa myös Yle Areenassa. Ohjelmasarjan yhteistyökumppaneina toimivat Suomen mielenterveyden keskusliitto, AntroBlogi sekä Luonnonpäivät.fi.

Lue lisää:

Jane Fajans. Transforming Nature, Making Culture: Why the Baining are not Environmentalists

Marilyn Strathern: No Nature, No Culture: The Hagen Case

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on tiedeviestintään erikoistunut antropologi ja AntroBlogin toinen perustaja. Hän toimi julkaisun päätoimittajana yhdessä Suvi Jaakkolan kanssa vuoteen 2023 saakka ja työskentelee tällä hetkellä freelance-kirjoittajana. Generalistina Ninnua kiinnostaa vähän kaikki - muun muassa ihmismielen narratiivisuus, psykologinen antropologia, rakkaus, mystikot ja uskonnot, tekoäly ja peliteknologia, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja radikaalit, yllättävät näkökulmat.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *