Rajat auki Albaniassa?

Albaniassa vie­raan­va­rai­suus maja­paik­kaa etsiviä muu­ka­lai­sia kohtaan on tärkeä osa vuo­si­sa­to­ja vanhaa käy­tös­koo­dia. Besa merkitsee luot­ta­mus­ta, lupauksen pitämistä ja kun­nia­sa­naa, ja sitä pidetään alba­nia­lai­suu­den tärkeänä piirteenä. Käytöskoodin mukaan maja­paik­ka on tar­jot­ta­va jos sitä pyydetään, ja vanha sanonta kuuluu: “ennen kuin talo kuuluu omis­ta­jal­le, se kuuluu Jumalalle ja vieraalle.” Perinteisesti mat­ka­lai­nen tai turvaa hakeva saattoi koputtaa minkä tahansa talon ovelle, ja omis­ta­jal­la oli aina yli­mää­räi­nen sänky valmiina yllättäen saapuvia vieraita varten.

Vieraan majoit­ta­mi­nen on sekä vel­vol­li­suus että kunnia. Kosovon sodan aikaan 1990-luvulla alba­nia­lai­set hakivat pako­lais­lei­reis­tä kotei­hin­sa Serbiasta paenneita perheitä. Lisäksi Albania oli ainoa Euroopan maista, joissa oli toisen maa­il­man­so­dan jälkeen suurempi juu­ta­lai­nen väestö kuin ennen sotaa. Maassa asuneet juu­ta­lai­set pyrittiin pelas­ta­maan, ja yli kahdelle tuhan­nel­le rajojen yli tulleelle tar­jot­tiin tur­va­paik­kaa. Vainoja paenneita ei pii­lo­tel­tu ulla­koil­la tai metsissä, vaan heille annettiin pai­kal­li­set vaatteet ja nimet, ja heitä koh­del­tiin per­heen­jä­se­ni­nä.

Nykytilanteessa besan toteut­ta­mi­nen pako­lais­ten suhteen on haas­teel­lis­ta. Albania on pieni ja köyhä maa, josta myös paetaan. Maan pää­mi­nis­te­ri on kuitenkin ilmaissut halunsa auttaa Syyriasta pakenevia yhteis­työs­sä muiden Euroopan maiden kanssa. Sittemmin varak­kaam­pien maiden asenteet ovat kovet­ta­neet myös Albanian poliit­ti­sen kannan: “Meiltä puuttuvat edel­ly­tyk­set, voima ja innostus maailman pelas­ta­mi­sek­si muiden sulkiessa rajansa.”

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Eräs intialainen ele on erityisen hämmentävä. Intialainen keskustelukumppani saattaa heiluttaa päätään puolelta toiselle, joko pehmeästi tai pontevammin. Kyseessä ei ole nyökkäys, vaan tasainen ja jatkuva liike, kuin vaakatasossa oleva kahdeksikko. Elettä on mahdoton olla huomaamatta Intiassa ollessa, ja se hämmentää sekä matkailijoita että intialaisten kanssa työskenteleviä.

Suomalaiseen uskomusperinteeseen kuului ennen kuolleista tarttuvan kalman välttely. Ruumiisiin kohdistuvan inhon ja pelon taustalla voidaan nähdä suojautuminen taudinaiheuttajilta, mutta välttämissäännöt kertovat myös arvoista ja yhteisöllisestä järjestyksestä. Vainajat kun hermostuivat vähäisistäkin rikkeistä.

Kuolemaa voi tarkastella filosofisena kysymyksenä tai yksilön tunne-elämän kriisinä. Kuolema ja kuolemanrituaalit ovat myös käytännön asioita - keskittyväthän useimmat suomalaisenkin yhteiskunnan kuolemaan liittyvät toimet nimenomaan vainajan ruumiiseen ja sen saattamiseen viimeiseen leposijaansa, tavalla tai toisella.