Rajat auki Albaniassa?

Albaniassa vie­raan­va­rai­suus maja­paik­kaa etsiviä muu­ka­lai­sia kohtaan on tärkeä osa vuo­si­sa­to­ja vanhaa käy­tös­koo­dia. Besa merkitsee luot­ta­mus­ta, lupauksen pitämistä ja kun­nia­sa­naa, ja sitä pidetään alba­nia­lai­suu­den tärkeänä piirteenä. Käytöskoodin mukaan maja­paik­ka on tar­jot­ta­va jos sitä pyydetään, ja vanha sanonta kuuluu: “ennen kuin talo kuuluu omis­ta­jal­le, se kuuluu Jumalalle ja vieraalle.” Perinteisesti mat­ka­lai­nen tai turvaa hakeva saattoi koputtaa minkä tahansa talon ovelle, ja omis­ta­jal­la oli aina yli­mää­räi­nen sänky valmiina yllättäen saapuvia vieraita varten.

Vieraan majoit­ta­mi­nen on sekä vel­vol­li­suus että kunnia. Kosovon sodan aikaan 1990-luvulla alba­nia­lai­set hakivat pako­lais­lei­reis­tä kotei­hin­sa Serbiasta paenneita perheitä. Lisäksi Albania oli ainoa Euroopan maista, joissa oli toisen maa­il­man­so­dan jälkeen suurempi juu­ta­lai­nen väestö kuin ennen sotaa. Maassa asuneet juu­ta­lai­set pyrittiin pelas­ta­maan, ja yli kahdelle tuhan­nel­le rajojen yli tulleelle tar­jot­tiin tur­va­paik­kaa. Vainoja paenneita ei pii­lo­tel­tu ulla­koil­la tai metsissä, vaan heille annettiin pai­kal­li­set vaatteet ja nimet, ja heitä koh­del­tiin per­heen­jä­se­ni­nä.

Nykytilanteessa besan toteut­ta­mi­nen pako­lais­ten suhteen on haas­teel­lis­ta. Albania on pieni ja köyhä maa, josta myös paetaan. Maan pää­mi­nis­te­ri on kuitenkin ilmaissut halunsa auttaa Syyriasta pakenevia yhteis­työs­sä muiden Euroopan maiden kanssa. Sittemmin varak­kaam­pien maiden asenteet ovat kovet­ta­neet myös Albanian poliit­ti­sen kannan: “Meiltä puuttuvat edel­ly­tyk­set, voima ja innostus maailman pelas­ta­mi­sek­si muiden sulkiessa rajansa.”

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Kun yhdysvaltalaiset lähiöiden asukit sunnuntaisin leikkaavat pihanurmikkoaan, ei kyse ole mistä tahansa puuhastelusta, vaan tärkeän statussymbolin huoltamisesta. Vuosikymmenien ajan huoliteltu nurmikenttä on viestittänyt tärkeiden arvojen kunnioittamisesta: naapurivelvoitteista, yhteisöön kuulumisesta ja ulkoilmaelämän arvostuksesta, sekä tietenkin nurmikon omistajan hyvinvoinnista.

Jokaisen lapsen elämässä tulee vastaan aika, jolloin on opittava vessatavoille. Meillä tämä tarkoittaa vaipoista potalle siirtymistä. Eri puolilla maailmaa tämäkin rituaalinen elämänvaihe järjestyy monin eri tavoin. Afrikan Norsunluurannikolla elävän beng-kansan lasten “pottatreeni” aloitetaan mahdollisimman varhain, vain muutaman päivän ikäisenä, antamalla vauvalle suolen tyhjentävä peräruiske kahdesti päivässä.

Ruoka ei ole vain kehon toimintoja ylläpitävä tarpeellinen materiaali, vaan sen ympärille rakennetut sosiaaliset muodollisuudet ja niiden tunteminen on tärkeämpää. Käytösetiketin ensisijainen tarkoitus on eliitin itsesuojelu ryhmän ulkopuolisilta. Monimutkaisten sääntöjen tarkoitus on ylläpitää eksklusiivisuutta.

Juustot ovat osa globaalia ruokakulttuuria ja niiden kuluttaminen yhdenmukaistuu eri puolilla maailmaa. Juustoihin liitetään erilaisia mielikuvia alkuperämaan perusteella, ja eri juustot kuuluvat hyvinkin eri tilanteisiin, edustaen niin arkea kuin juhlaakin. Millaisia kulttuurisia piirteitä juustojen mainostuksessa näkyy?