Läheiset kehossamme

Rakkaiden ja läheisten ihmisten sanotaan kulkevan mukanamme sydä­mis­säm­me. Sambian alueen Ndembu-kansan parissa sen sijaan eri­tyi­ses­ti naisten esiäitien aja­tel­laan sijait­se­van maksassa.

Ndembujen mukaan edeltäviä suku­pol­via tulee kun­nioit­taa, sillä heidän ansios­taan nykyiset ihmiset ovat olemassa. Jos tämä kun­nioit­ta­mi­sen velvoite ei jostakin syystä ole toteu­tu­nut, voi maksassa oleva esi­van­hem­man varjo ottaa kurit­to­man lai­min­lyö­jän kiinni. Esivanhempi pystyy maksasta käsin aiheut­ta­maan epäonnea, joka ilmenee suku­puo­leen tai sosi­aa­li­seen rooliin liit­ty­vi­nä vai­keuk­si­na — naisilla esi­mer­kik­si hedel­mät­tö­myy­te­nä.

  1. Victor Turner (1964), Rituaali.

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Täydentäviä hoitomuotoja koskeva julkinen keskustelu on kamppailua tiedosta ja vallasta. Kenellä on oikeus hoitaa ihmisiä? Millaisten kriteerien pohjalta esimerkiksi kalevalainen jäsenkorjaus tai muu perinnehoito voidaan hyväksyä osaksi terveydenhuoltoa? Mitä vaikutusta on sillä, millaisin käsittein aiheesta keskustellaan?

Tänä pääsiäisenä ruokapöydät ovat sukupäivällisten sijaan täyttyneet kelmeistä skype-puheluista. Poikkeustilan sanelema eristäytyminen on irrottanut meidät kodin ulkopuolisista sosiaalisista kontakteista. Tämän vaikutus on erityisen dramaattinen Suomen yli miljoonalle yksinasujalle, erityisesti ikääntyneille. Yksinäisyys onkin kriisin konkreettisimpia seurauksia.