Kannibalismia hautajaisissa

Populaarikulttuurin ihmis­syö­jät ovat hir­viö­mäi­siä villi-ihmisiä, mutta kan­ni­ba­lis­mia on olemassa myös kult­tuu­ri­ses­ti hyväk­sy­tyis­sä muodoissa. Amazonin alueen wari-kansa harjoitti kan­ni­ba­lis­mia sodan ja hau­ta­jais­ten yhtey­des­sä. Vastustajien ruumiiden syö­mi­ses­sä oli kyse aggres­sios­ta ja vallasta. Wareja tutkineen ant­ro­po­lo­gi Beth A. Conklinin mukaan vainajien syöminen hau­ta­jais­ten yhtey­des­sä puolestaan oli kun­nioi­tuk­sen ja myö­tä­tun­non osoitus kuolleita kohtaan.

Kannibalismi oli myös tapa käsitellä surua. Warit liittävät mene­tyk­sen tunteen muistojen mate­ri­aa­li­siin ilmen­ty­miin. Jotta kipeät muistot eivät riivaisi omaisensa menet­tä­nei­tä, vainajan omaisuus taloa myöten pol­tet­tiin ja hänen nimeään lakattiin käyt­tä­mäs­tä. Vainajan ruumis muistutti edes­men­nees­tä lähei­ses­tä kaikkein eniten. Se lei­kel­tiin paloiksi, gril­lat­tiin ja syötiin — hitaasti ja vas­ten­mie­li­syyt­tä osoittaen.

Ruumis oli usein ehtinyt jo aloittaa mätä­ne­mi­sen, joka saattoi tehdä ruo­kai­lus­ta niin inhot­ta­vaa, että vain pieni osa lihaa pis­tel­tiin poskeen ja loput pol­tet­tiin. Warien kan­ni­ba­lis­mi loppui valtion ja lähe­tys­saar­naa­jien toimesta 1960-luvulla.

  1. Beth A. Conklin. Consuming Grief: Compassionate Cannibalism in an Amazonian Society.
  2. https://pib​.socio​am​bien​tal​.org/​en/povo/​wari/​865

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Jeesusta pidetään oletusarvoisesti valkoisena miehenä. Tätä on perusteltu kieliopilla ja evankeliumien kuvauksilla ”Jumalan Pojasta”. Myös hegemoninen käsitys miessukupuolen paremmuudesta on vaikuttanut Jeesus-kuvaan. Mitä tapahtuu, kun tämä kuva kyseenalaistetaan ja Jeesuksen hahmo puretaan miehisistä kahleistaan? Alta paljastuu Jeesus, joka on queer.

Covid-19 -pandemia on varjostanut odottavien äitien raskausaikaa ja perheen ensimmäistä vauvavuotta. Sekä pelko viruksen vaikutuksesta äidin ja vauvan terveyteen että koronarajoitukset ovat eristäneet monen äidin sosiaalisista kontakteista ja tehneet odotuksesta yksinäistä. Perheen perustamiseen liittyvien riittien puuttuminen on jättänyt useat vanhemmat tyhjän päälle ja lisännyt omillaan pärjäämisen painetta.

Body suspensionissa haastetaan koukuissa roikkumalla sekä itseä että kehoon ja kipuun liitettyjä kulttuurisia käytäntöjä. Vapaaehtoisesti valittuna kipu näyttäytyy negatiivisen ja sairauteen liitettävän aistimuksen sijaan positiivisena välineenä arkielämästä poikkeavaan keholliseen olemassaoloon. Kivun ja kehollisen leikin välisessä vuorovaikutuksessa itsestäänselvänä pidetty kyseenalaistuu ja tulee näkyväksi muodostaen näin body suspensionin haastavan hauskuuden.