Kannibalismia hautajaisissa

Populaarikulttuurin ihmis­syö­jät ovat hir­viö­mäi­siä villi-ihmisiä, mutta kan­ni­ba­lis­mia on olemassa myös kult­tuu­ri­ses­ti hyväk­sy­tyis­sä muodoissa. Amazonin alueen wari-kansa harjoitti kan­ni­ba­lis­mia sodan ja hau­ta­jais­ten yhtey­des­sä. Vastustajien ruumiiden syö­mi­ses­sä oli kyse aggres­sios­ta ja vallasta. Wareja tutkineen ant­ro­po­lo­gi Beth A. Conklinin mukaan vainajien syöminen hau­ta­jais­ten yhtey­des­sä puolestaan oli kun­nioi­tuk­sen ja myö­tä­tun­non osoitus kuolleita kohtaan.

Kannibalismi oli myös tapa käsitellä surua. Warit liittävät mene­tyk­sen tunteen muistojen mate­ri­aa­li­siin ilmen­ty­miin. Jotta kipeät muistot eivät riivaisi omaisensa menet­tä­nei­tä, vainajan omaisuus taloa myöten pol­tet­tiin ja hänen nimeään lakattiin käyt­tä­mäs­tä. Vainajan ruumis muistutti edes­men­nees­tä lähei­ses­tä kaikkein eniten. Se lei­kel­tiin paloiksi, gril­lat­tiin ja syötiin — hitaasti ja vas­ten­mie­li­syyt­tä osoittaen.

Ruumis oli usein ehtinyt jo aloittaa mätä­ne­mi­sen, joka saattoi tehdä ruo­kai­lus­ta niin inhot­ta­vaa, että vain pieni osa lihaa pis­tel­tiin poskeen ja loput pol­tet­tiin. Warien kan­ni­ba­lis­mi loppui valtion ja lähe­tys­saar­naa­jien toimesta 1960-luvulla.

  1. Beth A. Conklin. Consuming Grief: Compassionate Cannibalism in an Amazonian Society.
  2. https://pib​.socio​am​bien​tal​.org/​en/povo/​wari/​865

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Autoimmuunisairaus punahukasta kärsivä poptähti Selena Gomez kiitteli kesällä 2017 ystäväänsä Francia Raisaa julkisuudessa vuolaasti tältä lahjaksi saamastaan munuaisesta. Pari vuotta myöhemmin juorusivustot raportoivat ystävysten välirikosta. Miksi tämä on antropologisesti kiinnostavaa?

Kauniit hampaat ovat kauniin hymyn avain, ja hampaiden ehostus on usein osa kauneudenhoitoa. Suoristamisen ja valkaisun ohella maailmalla suositaan esimerkiksi hampaiden mustaamista ja teräväksi viilaamista. Tavat viestivät kauneuden lisäksi sosiaalisesta asemasta ja yhteiskuntaluokasta.

Luurankohahmot ovat ilmenneet erilaisissa muodoissa meksikolaisessa symboliikassa kansallisvaltion historian aikana. Hahmot ovat erityisen esillä Kuolleiden päivän juhlinnassa, joka on iloista ja edesmenneitä kunnioittavaa. Populaarikulttuurin nauravaan luurankoon suhtaudutaan leikillisesti kuin vanhaan ystävään.

Kipu on asia, jota ihminen yleensä välttelee. Ihmislajin edustajia löytää silti muun muassa kävelemästä tulisilla hiilillä ja roikkumasta selkänahkaan työnnettyjen lihakoukkujen varassa köysistä - omasta tahdostaan. Miksi? Vapaaehtoisen kivun ympärille rakentuu monia kiinnostavia tapoja.