Turisteja huijataan aina maksamaan paikallisia enemmän, vai mitä? Italiassa turisti saattaa joutua tilanteeseen, jossa on kyse furbiziasta – erityislaatuisesta individualismista, joka määrittää toimintaa suhteessa toisiin.
Furbizia on muiden yläpuolelle nousemista omalla oveluudella. Erityisen ovela yksilö, furbo, osaa käyttää systeemin porsaanreikiä hyväkseen, saaden tilanteessa kuin tilanteessa henkilökohtaista etua. Puhekielessä furbo usein korvaa termin ”älykäs”, jolla on akateeminen kaiku. Furbizia on katuviisautta, kykyä erottua massasta taitavalla manipulaatiolla.
Furbiziaa on esimerkiksi ohittaminen jonossa, tai niin ovelien kauppojen tekeminen, että muualla kyse olisi jo huijaamisesta. Furbizia on sen tekemistä selväksi, että vahva ja ovela yksilö ansaitsee etusijan ja on valmis ottamaan sen. Furbo on ylpeä teoistaan, ja voi katsoa “oikein” toimijaa alaspäin – tällainen henkilö on fesso, furbon naiivi uhri.
Furbiziaa ei pidetä yksiselitteisesti hyvänä, mutta se on punoutunut syvälle maan kulttuurihistoriaan ja politiikkaan. Italian historian merkkihenkilöt ovat suurmiehiä ja –naisia, jotka ovat menestyneet henkilökohtaisella häikäilemättömyydellä ja oveluudella. Suurten sukujen ja dynastioiden tapauksessa furbizia kiteytyy koko perheeseen kollektiivina, jonka johdossa on vahva yksilö.
Yksi historian tunnetuimpia furboja on renesanssiajan valtiomies Niccolò Macchiavelli, jonka mukaan ”tarkoitus pyhittää keinot”. Macchiavellin opetukset näkyvät myös jalkapallossa. Se, mikä kansainvälisillä kentillä katsotaan epäurheilijamaiseksi käytökseksi ja teeskentelyksi, on Italiassa furbiziaa.
Lukemista
- Interpreting Italians, Jeffrey Bailey 2015.
- http://edition.cnn.com/2009/SPORT/football/09/28/football.diving.eduardo.furbizia/index.html
Yksi mieheni italialainen sukulainen totesi minulle, että siellä ihmistä pidetään tyhmänä ,jos hän ei käytä tilaisuutta (esim ohittaa jonossa) hyväkseen.