Miehistä mahtia

Sukupuolielimiin ja niiden erit­tei­siin liittyy monen­lai­sia käy­tän­tö­jä ja usko­muk­sia. Baruya-kansa Papua-Uudessa-Guineassa tulkitsi perin­tei­ses­ti naiskehon sek­su­aa­li­set eritteet vaa­ral­li­sik­si, mutta sperman elämän antajaksi ja voiman symboliksi. 

Vagina oli baru­yoil­le aukko, jonka kautta naisen vaa­ral­li­set eritteet valuivat maahan. Ne saat­toi­vat ajautua maan rakoihin ja päätyä maan povessa piilevien kaoot­tis­ten kosmisten voimien polt­toai­neek­si, tuot­ta­maan sairautta ja epäonnea. Naisen erit­teis­tä ainoas­taan rin­ta­mai­to nähtiin posi­tii­vi­se­na — ja senkin aja­tel­tiin olevan sperman tuote.

Sperma yhdis­tet­tiin niin suo­ra­vii­vai­ses­ti voimaan, että miehet juottivat sitä vai­moil­leen elin­voi­man lisää­mi­sek­si. Naisten puber­teet­ti­ri­tu­aa­lis­sa ini­tioi­ta­va tyttö imeskeli soke­ri­ruo­koa, joka edusti penistä. Rituaalin laulut opettivat neidolle, että ruo­ko­so­ke­ri­me­hun eli sperman juo­mi­ses­ta ei ikinä kiel­täy­dy­tä. Miesten ini­ti­aa­tios­sa nuo­ru­kai­sen maha maa­lat­tiin spermaa muis­tut­ta­val­la puun mahlalla, tar­koi­tuk­se­na voimistaa spermaa ja “sulkea” tulevan vaimon vagina maagisesti. 

Avioparin ei eroot­ti­sen elämänsä aluksi ryhtynyt heti rakas­te­le­maan. Nuori vaimo oli ensin saaa­tet­ta­va kyllin elin­voi­mai­seen tilaan. Tämä tapahtui nau­tis­ke­le­mal­la miehen spermaa. Suuseksi naiselta miehelle oli toisin sanoen eroot­ti­sen elämän ytimessä, jossain mielessä yhdyntää kes­kei­sem­mäs­sä roolissa. Vastavuoroisuus asiassa oli vaginaan yhdis­te­tyn likai­suu­den vuoksi kuitenkin tyystin ennenkuulumatonta. 

Sperman juominen teki myös pojista miehiä. Miesten erittäin salai­sis­sa sere­mo­niois­sa vanhemmat, vielä nai­mat­to­mat miehet juottivat voi­mis­ta­vaa spermaa nuo­rem­mil­leen. Tapa katosi euroop­pa­lais­ten tulon jälkeen 1960-luvulla.

  1. Maurice Godelier, 1982. The Making of Great Men. Male Domination and Power Among the New Guinea Baruya.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta, AntroBlogin toinen perustaja ja päätoimittaja. Hän toimii aktiivisesti AntroBlogia julkaisevan Allegra Lab Helsinki ry:n tiedeviestintätoiminnassa ja viettää muun aikansa pohtien avaruusmatkailua, historiaa ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Syöminen on ihmiselle elinehto, ja ruoan valinnassa on usein mukana muitakin kuin selviytymiseen liittyviä seikkoja. Karsimalla tai lisäämällä ruokavalioonsa elementtejä ihminen rakentaa minäkuvaansa, ilmaisee arvomaailmaansa ja saavuttaa tavoitteensa. Superruokien syöminen on yksi keino tällaiseen itsensä määrittelyyn ja tavoitteellisuuteen. Miksi ihmiset kokevat tarvetta superruokien kaltaisille tuotteille tai ravinnelisille?

Seksi ja seksuaalisuus ovat olleet antropologien huomion kohteena alan alkuhetkistä lähtien. Seksin tutkimus kietoutuu yhteen niin uskonnon, talouden, politiikan, sukulaisuuden kuin ihmisoikeuksienkin kanssa. Aseksuaalisuuden tutkimusta antropologiasta ei vielä juurikaan löydy, vaikka se on sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä kiinnostavaa. Ei ole olemassa mitään välttämättömyyttä sille, että seksuaalisen suuntautumisen ympärille muodostuu sosiokulttuurinen identiteetti.

Vaihdevuodet ovat universaali, naisten noin 50 vuoden iässä kokema kehollinen muutos. Kuukautiset loppuvat eikä nainen voi enää tulla raskaaksi. Tutkimusten mukaan vaihdevuodet ja niihin liitetyt oireet vaihtelevat suuresti eri kulttuuripiirien välillä. Negatiivinen suhtautuminen vanhenemiseen ja vaihdevuosiin näyttäisi tutkimusten valossa pahentavan vaihdevuosioireita. Onkin syytä kysyä, kuinka suuri osa vaihdevuosioireista syntyy korviemme välissä.