Kun kettu ohjailee ihmistä

Kitsune-tsuki on tila, jossa ihminen on ketun vallassa. Japanilaisessa kan­sa­nus­kos­sa ketut (kitsune) ovat Inari-jumalan apureita. Epätavallista käytöstä on selitetty kit­su­nei­den valtaan jou­tu­mi­sel­la.

Ketun vallassa oleva juoksee alasti kadulla tai käy makuulle suu vaahdoten, ulvoen kuin kettu. Hän kir­joit­taa tai puhuu kieliä, joita ei aiemmin osannut. Hän syö outoja asioita, kuten multaa tai hiuksia; tai ahmii kettujen rakas­ta­maa pais­tet­tua tofua ja adsuki-papuja. Hän on välin­pi­tä­mä­tön ja levoton. Kasvoihin voi ilmestyä ketun piirteitä, ja hampaat terä­vöi­tyä. Riivatun kehosta voi löytää pienen möykyn, joka katoaa koskiessa. Kitsune asuu möykyssä, jota ei voi fyysisin keinoin poistaa.

Kitsunetsuki on tunnetuin esimerkki japa­ni­lai­ses­ta hen­ki­pos­ses­sios­ta, joka on liittynyt moniin muihinkin eläimiin. Tapauksia tunnetaan ainakin 1100-luvulta asti. Kansanuskossa ketut pystyvät ottamaan muiden olentojen muodon ihmisiä pui­ja­tak­seen, mikä selit­tä­nee niiden ylei­syy­den pos­ses­siois­sa.

Kitsunetsuki oli tyy­pil­lis­tä tietyille suvuille, ja liittyi näiden huonoon sosi­aa­li­seen asemaan. Kettu saattoi ottaa valtaansa myös koko­nai­sen perheen, mutta seu­rauk­set olivat silloin hyvin erilaisia. Kettujen valtaama perhe pystyi ohjai­le­maan kitsune-henkiä tuomaan itselleen vaurautta ja hedel­mäl­li­syyt­tä, ja kylvämään epäonnea vihol­lis­ten­sa kes­kuu­teen. Kitsunet pysyivät perheessä kuusi suku­pol­vea.

Kitsunetsukia hoi­det­tiin shinto-temp­pe­leis­sä. Koirat lai­tet­tiin nuolemaan potilas päästä var­pai­siin, ketun suureksi kauhuksi. Rankempia hoi­to­muo­to­ja olivat pieksentä, ihon polt­ta­mi­nen ja savuilla tukah­dut­ta­mi­nen. Nämä johtivat toisinaan poti­lai­den kuolemaan. Vaikka manaus onnistui, henkilö per­hei­neen joutui usein sosi­aa­li­ses­ti hyl­jek­si­tyk­si.

Kitsunetsuki oli taval­li­nen selitys “hul­luu­del­le” aina 1900-luvun alku­puo­lel­le saakka, jolloin sen oireet siir­tyi­vät psykoosin, hysterian ja manian kal­tais­ten diag­noo­sien alle. Tästä huo­li­mat­ta ketut ottavat yhä ajoittain ihmisiä valtaansa.

  1. Shigeyuki Eguchi, 1991. Between folk concepts of illness and psyc­hiat­ric diagnosis: Kitsune-tsuki (fox pos­ses­sion) in a mountain village of Western Japan.
  2. Yokai: Kitsune tsuki

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee antropologian popularisoinnin lisäksi tiedeviestinnän parissa myös muissa kuvioissa, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua, historiaa ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Suomessa on paljon aikuisia amatöörikilpaurheilijoita, joista osa on lajinsa huippuja maailmalla. Mikä saa heidät harrastamaan ja kilpailemaan vaativissa, paikoin tapaturma-alttiissa lajeissa ja käyttämään siihen lähes kaiken vapaa-aikansa?