Siirry suoraan sisältöön

Kun kettu ohjailee ihmistä

Kitsune-tsuki on tila, jossa ihminen on ketun vallassa. Japanilaisessa kansanuskossa ketut (kitsune) ovat Inari-jumalan apureita. Epätavallista käytöstä on selitetty kitsuneiden valtaan joutumisella.

Ketun vallassa oleva juoksee alasti kadulla tai käy makuulle suu vaahdoten, ulvoen kuin kettu. Hän kirjoittaa tai puhuu kieliä, joita ei aiemmin osannut. Hän syö outoja asioita, kuten multaa tai hiuksia; tai ahmii kettujen rakastamaa paistettua tofua ja adsuki-papuja. Hän on välinpitämätön ja levoton. Kasvoihin voi ilmestyä ketun piirteitä, ja hampaat terävöityä. Riivatun kehosta voi löytää pienen möykyn, joka katoaa koskiessa. Kitsune asuu möykyssä, jota ei voi fyysisin keinoin poistaa.

Kitsunetsuki on tunnetuin esimerkki japanilaisesta henkipossessiosta, joka on liittynyt moniin muihinkin eläimiin. Tapauksia tunnetaan ainakin 1100-luvulta asti. Kansanuskossa ketut pystyvät ottamaan muiden olentojen muodon ihmisiä puijatakseen, mikä selittänee niiden yleisyyden possessioissa.

Kitsunetsuki oli tyypillistä tietyille suvuille, ja liittyi näiden huonoon sosiaaliseen asemaan. Kettu saattoi ottaa valtaansa myös kokonaisen perheen, mutta seuraukset olivat silloin hyvin erilaisia. Kettujen valtaama perhe pystyi ohjailemaan kitsune-henkiä tuomaan itselleen vaurautta ja hedelmällisyyttä, ja kylvämään epäonnea vihollistensa keskuuteen. Kitsunet pysyivät perheessä kuusi sukupolvea.

Kitsunetsukia hoidettiin shinto-temppeleissä. Koirat laitettiin nuolemaan potilas päästä varpaisiin, ketun suureksi kauhuksi. Rankempia hoitomuotoja olivat pieksentä, ihon polttaminen ja savuilla tukahduttaminen. Nämä johtivat toisinaan potilaiden kuolemaan.  Vaikka manaus onnistui, henkilö perheineen joutui usein sosiaalisesti hyljeksityksi.

Kitsunetsuki oli tavallinen selitys “hulluudelle” aina 1900-luvun alkupuolelle saakka, jolloin sen oireet siirtyivät psykoosin, hysterian ja manian kaltaisten diagnoosien alle. Tästä huolimatta ketut ottavat yhä ajoittain ihmisiä valtaansa.

Lukemista

  1. Shigeyuki Eguchi, 1991. Between folk concepts of illness and psychiatric diagnosis: Kitsune-tsuki (fox possession) in a mountain village of Western Japan.
  2. Yokai: Kitsune tsuki

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Ninnu Koskenalho

Ninnu Koskenalho on tiedeviestintään erikoistunut antropologi ja AntroBlogin toinen perustaja. Hän toimi julkaisun päätoimittajana yhdessä Suvi Jaakkolan kanssa vuoteen 2023 saakka ja työskentelee tällä hetkellä freelance-kirjoittajana. Generalistina Ninnua kiinnostaa vähän kaikki - muun muassa ihmismielen narratiivisuus, psykologinen antropologia, rakkaus, mystikot ja uskonnot, tekoäly ja peliteknologia, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja radikaalit, yllättävät näkökulmat.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *