Siirry suoraan sisältöön

Turkin kansallistuoksu kolonya

Turkin “kansallistuoksu” kolonya symboloi vieraanvaraisuutta ja terveyttä, ja se kuuluu moniin sosiaalisiin tilanteisiin.

Tuoksu valmistetaan etanolipohjalle kukista tai sitrusaineksista. Eri puolilla maata valmistajat hyödyntävät erilaisia raaka-aineita, luoden tunnistettavia ja kuuluisia tuoksuja. Lähellä Mustaa merta on tupakankukkatuoksuja, Lounais-Turkissa ruusun tuoksua, muualla viikunaa, pistaasia, jasmiinia ja magnoliaa. Tyypillinen kolonya on alkoholipitoisuudeltaan jopa 80 %, joten se soveltuu hyvin myös puhdistusaineeksi.

Kolonya syntyi ottomaanisulttaani Abdülhamit II:sen aikaan, jolloin yleisesti käytössä ollutta ruusuvettä alettiin sekoittamaan uuteen kauppareittejä pitkin saapuneeseen tuotteeseen, Saksasta peräisin olevaan kölninveteen.

Menneiden aikojen perheyritysten nimikkotuoksuista kolonyan tuotanto on kasvanut teollisiin mittoihin. Nykyään se on massojen tuote, jota löytyy jokaisesta turkkilaisesta kodista.

Sitä pirskotetaan vieraiden käsille kun he menevät sisään koteihin, hotelleihin tai sairaaloihin; kun ruoka on syöty ravintolassa, tai kun keräännytään uskonnollista seremoniaa varten. Turistit ovat todennäköisesti tutustuneet siihen hotelleissa ja ravintoloiden kylpyhuoneissa, tai heille on tarjottu sitä pitkän bussimatkan jälkeen. Sen lisäksi että kolonya on oivallista puhdistusainetta, sitä pidetään myös terveellisenä. Muutama tippa sokeripalassa auttaa ruoansulatusta, ohimoihin hierominen taas helpottaa päänsärkyä.

Viime vuosina perinteisen kolonyan suosio on ollut kasvussa. Turkin terveysministeri kehui maaliskuussa koronavirustilanteen kiihtyessä aineen ominaisuuksia, ja sai aikaan pitkät jonot paikallisten myymälöiden eteen. Kansainvälinen kiinnostus kolonyaa kohtaan heräsi, ja sen myynti Turkissa kasvoi lyhyessä ajassa räjähdysmäisesti, painottuen erityisesti sitrustuoksuihin. 

Monille kolonya edustaa hyvän puhdistusaineen lisäksi turvaa epävarmana aikana. Sillä on tärkeä rooli turkkilaisessa arjessa läheisyyden ja huolenpidon tilanteissa.

Lukemista

  1. BBC: Turkey’s unique hand-sanitising method
  2. Anadolu Agency: Scent of Turkish hospitality cologne now guards against coronavirus
  3. Independent: Turkey’s sweet-smelling secret weapon against the virus 

Lisää Kulttuurishokkeja

Avainsanat:
Jaa tämä artikkeli:
Emmi Huhtaniemi

Emmi Huhtaniemi

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *