Turkin kansallistuoksu kolonya

Turkin “kan­sal­lis­tuok­su” kolonya symboloi vie­raan­va­rai­suut­ta ja terveyttä, ja se kuuluu moniin sosi­aa­li­siin tilanteisiin.

Tuoksu val­mis­te­taan eta­no­li­poh­jal­le kukista tai sit­rusai­nek­sis­ta. Eri puolilla maata val­mis­ta­jat hyö­dyn­tä­vät erilaisia raaka-aineita, luoden tun­nis­tet­ta­via ja kuuluisia tuoksuja. Lähellä Mustaa merta on tupa­kan­kuk­ka­tuok­su­ja, Lounais-Turkissa ruusun tuoksua, muualla viikunaa, pistaasia, jasmiinia ja magnoliaa. Tyypillinen kolonya on alko­ho­li­pi­toi­suu­del­taan jopa 80 %, joten se soveltuu hyvin myös puhdistusaineeksi.

Kolonya syntyi otto­maa­ni­sult­taa­ni Abdülhamit II:sen aikaan, jolloin yleisesti käytössä ollutta ruusu­vet­tä alettiin sekoit­ta­maan uuteen kaup­pa­reit­te­jä pitkin saa­pu­nee­seen tuot­tee­seen, Saksasta peräisin olevaan kölninveteen.

Menneiden aikojen per­hey­ri­tys­ten nimik­ko­tuok­suis­ta kolonyan tuotanto on kasvanut teol­li­siin mittoihin. Nykyään se on massojen tuote, jota löytyy jokai­ses­ta turk­ki­lai­ses­ta kodista.

Sitä pirs­ko­te­taan vieraiden käsille kun he menevät sisään koteihin, hotel­lei­hin tai sai­raa­loi­hin; kun ruoka on syöty ravin­to­las­sa, tai kun kerään­ny­tään uskon­nol­lis­ta sere­mo­ni­aa varten. Turistit ovat toden­nä­köi­ses­ti tutus­tu­neet siihen hotel­leis­sa ja ravin­to­loi­den kyl­py­huo­neis­sa, tai heille on tarjottu sitä pitkän bus­si­mat­kan jälkeen. Sen lisäksi että kolonya on oival­lis­ta puh­dis­tusai­net­ta, sitä pidetään myös ter­veel­li­se­nä. Muutama tippa soke­ri­pa­las­sa auttaa ruo­an­su­la­tus­ta, ohimoihin hie­ro­mi­nen taas helpottaa päänsärkyä.

Viime vuosina perin­tei­sen kolonyan suosio on ollut kasvussa. Turkin ter­veys­mi­nis­te­ri kehui maa­lis­kuus­sa koro­na­vi­rus­ti­lan­teen kiih­tyes­sä aineen omi­nai­suuk­sia, ja sai aikaan pitkät jonot pai­kal­lis­ten myy­mä­löi­den eteen. Kansainvälinen kiin­nos­tus kolonyaa kohtaan heräsi, ja sen myynti Turkissa kasvoi lyhyessä ajassa räjäh­dys­mäi­ses­ti, pai­not­tuen eri­tyi­ses­ti sitrustuoksuihin. 

Monille kolonya edustaa hyvän puh­dis­tusai­neen lisäksi turvaa epä­var­ma­na aikana. Sillä on tärkeä rooli turk­ki­lai­ses­sa arjessa lähei­syy­den ja huo­len­pi­don tilanteissa.

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Jeesusta pidetään oletusarvoisesti valkoisena miehenä. Tätä on perusteltu kieliopilla ja evankeliumien kuvauksilla ”Jumalan Pojasta”. Myös hegemoninen käsitys miessukupuolen paremmuudesta on vaikuttanut Jeesus-kuvaan. Mitä tapahtuu, kun tämä kuva kyseenalaistetaan ja Jeesuksen hahmo puretaan miehisistä kahleistaan? Alta paljastuu Jeesus, joka on queer.