Ruoka ja rakkaus Kuubassa

Kuubassa ruoka liittyy voi­mak­kaas­ti sosi­aa­li­siin suh­tei­siin ja niissä ilme­ne­vään huo­len­pi­toon. Vaikka naiset ovat työ­elä­mäs­sä tie­naa­mas­sa elantoa siinä missä miehetkin, on miehen naiselle toi­mit­ta­ma ruoka edelleen keskeinen tapa osoittaa rakkautta. Parisuhteen alussa mies ilmaisee kiin­nos­tus­taan antamalla naiselle jat­ku­vas­ti pieniä ruo­ka­lah­jo­ja, ja vakiin­tu­nees­sa suhteessa ruoan tuominen taloon on miehen tapa osoittaa omis­tau­tu­mis­ta. Naisen tehtäviin puo­les­taan kuuluu sitou­tu­mi­sen ja hoivan osoit­ta­mi­nen ruokaa val­mis­ta­mal­la.

Tämä ruoan, rakkauden ja huo­len­pi­don suhde näkyy siinä, miten kehojen kokoa arvioi­daan. Kuubaa tutkineen ant­ro­po­lo­gi Heidi Härkösen mukaan kuu­ba­lai­set kom­men­toi­vat toistensa liha­vuut­ta tai laihuutta erittäin suoraan. Liian laiha keho kertoo siitä, että henkilön puoliso tai muut läheiset ovat epä­on­nis­tu­neet huo­len­pi­don vel­voit­tees­sa. Naimisissa olevan naisen tapauk­ses­sa laihuus saatetaan lukea jopa viit­teek­si siitä, että hänen miehensä kantaa ruo­ka­lah­jat jollekin toiselle naiselle.

Liian lihavaksi katsottu keho taas kertoo siitä, että henkilö on ahne ja kiel­täy­tyy sosi­aa­li­ses­ta jaka­mi­ses­ta. Yksilön kehosta tulee näin ilmaus hänen sosi­aa­lis­ten suh­tei­den­sa tilasta. Muutokset kehossa aiheut­ta­vat sosi­aa­li­sia uudel­leen­tul­kin­to­ja ei ainoas­taan yksilöstä itsestään, vaan häneen lähei­ses­ti liit­ty­vis­tä ihmisistä.

  1. Ruoka, huo­len­pi­to ja rakkaus Havannassa, Kuubassa. Heidi Härkönen. Teoksessa Ruoan kulttuuri — Antropologisia näkö­kul­mia ruoan tut­ki­muk­seen.
  • Kuva: Clever Cupcakes /​Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Antropologiaa on alettu hyödyntää autenttisuuden lähteenä luovilla aloilla elokuvateollisuudesta gastronomiaan. Työkentällä-haastattelussa tutustutaan turkkilaiseen ruoka-antropologi Tangör Taniin ja siihen, mitä hän tekee istanbulilaisen huippuravintola Miklan taustajoukoissa.

On taas terveiden elämäntapojen aika – tipaton tammikuu, uusi kunto-ohjelma tai päivittäinen meditaatio. Ihminen, joka huolehtii omasta hyvinvoinnistaan näyttäytyy terveenä, vastuullisena kansalaisena. Millaisiin arvoihin hyvinvointiin keskittyminen pohjaa? Mitä tapa puhua hyvinvoinnista voi kertoa meille itsestämme?

Koronavirustapausten määrä on jälleen kääntynyt kasvuun. Tilanne on tutumpi kuin keväällä, mutta aiheuttaa edelleen huolta ja epävarmuutta. Julkisessa keskustelussa koronaviruksesta puhutaan näkymättömänä vihollisena, joka tulee päihittää. Henkisen hyvinvointimme kannalta saattaisi olla parempi suhtautua virukseen kutsumattomana vieraana vihollismielikuvien ruokkimisen sijaan.

Jalkoihin voidaan kiinnittää monenlaista teknologiaa eri ympäristöjä varten, ja niitä voidaan käyttää luovasti apuna niin arkisissa askareissa kuin urheilusuorituksissa. Jalkojen roolin ymmärtäminen pelkkinä ihmistä liikuttavina mekaanisina laitteina voi paitsi muokata jalkojen toimintaa ja fyysistä rakennetta, myös vaikuttaa taustaoletuksina tieteellisissä teorioissa.