Ruoka ja rakkaus Kuubassa

Kuubassa ruoka liittyy voi­mak­kaas­ti sosi­aa­li­siin suh­tei­siin ja niissä ilme­ne­vään huo­len­pi­toon. Vaikka naiset ovat työ­elä­mäs­sä tie­naa­mas­sa elantoa siinä missä miehetkin, on miehen naiselle toi­mit­ta­ma ruoka edelleen keskeinen tapa osoittaa rakkautta. Parisuhteen alussa mies ilmaisee kiin­nos­tus­taan antamalla naiselle jat­ku­vas­ti pieniä ruo­ka­lah­jo­ja, ja vakiin­tu­nees­sa suhteessa ruoan tuominen taloon on miehen tapa osoittaa omis­tau­tu­mis­ta. Naisen tehtäviin puo­les­taan kuuluu sitou­tu­mi­sen ja hoivan osoit­ta­mi­nen ruokaa valmistamalla.

Tämä ruoan, rakkauden ja huo­len­pi­don suhde näkyy siinä, miten kehojen kokoa arvioi­daan. Kuubaa tutkineen ant­ro­po­lo­gi Heidi Härkösen mukaan kuu­ba­lai­set kom­men­toi­vat toistensa liha­vuut­ta tai laihuutta erittäin suoraan. Liian laiha keho kertoo siitä, että henkilön puoliso tai muut läheiset ovat epä­on­nis­tu­neet huo­len­pi­don vel­voit­tees­sa. Naimisissa olevan naisen tapauk­ses­sa laihuus saatetaan lukea jopa viit­teek­si siitä, että hänen miehensä kantaa ruo­ka­lah­jat jollekin toiselle naiselle. 

Liian lihavaksi katsottu keho taas kertoo siitä, että henkilö on ahne ja kiel­täy­tyy sosi­aa­li­ses­ta jaka­mi­ses­ta. Yksilön kehosta tulee näin ilmaus hänen sosi­aa­lis­ten suh­tei­den­sa tilasta. Muutokset kehossa aiheut­ta­vat sosi­aa­li­sia uudel­leen­tul­kin­to­ja ei ainoas­taan yksilöstä itsestään, vaan häneen lähei­ses­ti liit­ty­vis­tä ihmisistä.

  1. Ruoka, huo­len­pi­to ja rakkaus Havannassa, Kuubassa. Heidi Härkönen. Teoksessa Ruoan kulttuuri — Antropologisia näkö­kul­mia ruoan tutkimukseen.
  • Kuva: Clever Cupcakes /​Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta ja tiedeviestijä. Ottaa mielellään vastaan kirjoittamiseen, tekstien toimittamiseen ja tutkimuspohjaisen tiedon yleistajuistamiseen liittyviä tehtäviä.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Mitä merkitystä hauskanpidolla, aistillisuudella ja nautinnolla on etnografisessa kenttätyössä? Antropologi Siru Auran esikoisromaani Myötäjäiset haastaa kaikkivoipaisen sankaritutkijan myyttiä ja ohjaa lukijaa näkemään nautinnon poliittisuuden. 

Osa vapaaehtoisesti lapsettomista henkilöistä haluaisi hakeutua pysyvän ehkäisykeinon tarjoavaan sterilisaatiotoimenpiteeseen. Suomen steriloimislaissa määriteltyjen kriteerien vuoksi he joutuvat kuitenkin yleensä odottamaan kolmenkymmenen vuoden ikärajan täyttymistä saadakseen lähetteen toimenpiteeseen. Toimenpiteen tiukka sääntely viestii siitä, että kulttuurissamme elää yhä vahvoja lisääntymiseen liittyviä normeja.