Hyvää maan jäätymisen päivää!

Gregoriaanisessa kalen­te­ris­sa on 12 kuukautta, jotka on nimetty enemmän tai vähemmän pai­kal­lis­ten vuo­de­nai­ko­jen ilmiöiden mukaan. Muinaisessa Japanissa kalen­te­rin kuvauk­sel­li­suus vietiin hie­no­va­rai­sem­mil­le tasoille.

Vielä 1800-luvun lopulla käytössä olleen kalen­te­rin (koyomi) mukaan elämme tällä hetkellä Valkoisen usvan päiviä. Ajanjakso jonka tunnemme syyskuuna, ajoittuu muinaisen kalen­te­rin mukaan kolmen mik­ro­vuo­den­ajan kohdalle, joiden nimet ovat Siedettävä kuumuus, Valkoinen usva ja Syyspäiväntasaus. Nämä puo­les­taan jakau­tu­vat pie­nem­piin viiden päivän jaksoihin, joilla on runol­li­sia nimiä, kuten Valkoinen kaste välkkyy ruoholla, Västäräkit laulavat ja Myrsky loppuu. Kalenterivuosi jakautui 24 osaan (sekki), jotka puo­les­taan jakau­tu­vat kolmeen noin viiden päivän mit­tai­seen jaksoon ().

Alkujaan Kiinasta peräisin oleva kalenteri tunnetaan Itä-Aasiassa laa­jem­min­kin. Japanissa hovia­stro­no­mi Shibukawa Shunkai muokkasi sitä 1600-luvun lopulla kuvaamaan paremmin pai­kal­li­sia vuo­de­nai­ko­jen ilmiöitä. Vuosisatojen ajan käytössä ollut kalenteri hei­jas­te­lee myös japa­ni­lai­sen este­tii­kan tärkeitä peri­aat­tei­ta, jotka koros­ta­vat huo­lel­lis­ta ja huomioon ottavaa suh­tau­tu­mis­ta arkeen. Esteettisen ajattelun mukaan luonnon merkit voivat olla niin hie­no­va­rai­sia, että vain hiljainen mieli ja har­jaan­tu­nut silmä havait­se­vat niiden vivahteet.

Vai miltä kuu­los­ta­vat kes­ki­ke­sän aika, jolloin Maatunut ruoho muuttuu kiil­to­ma­doik­si tai syksyiset päivät, jolloin Sateenkaaret pii­lou­tu­vat ja Sirkat sirit­tä­vät ovella?

  • Teksti: Emmi Huhtaniemi
  1. http://​www​.nippon​.com/​e​n​/​f​e​a​t​u​r​e​s​/​h​0​0​1​24/

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Saksassa kuohuu. “Tabu on rikkoutunut”. Talousliberalistisen FDP:n ehdokas Thomas Kemmerich voitti 5.2. Thüringenin osavaltion pääministeriäänestyksen äärioikeistolaisen AfD:n ja kansleripuolue CDU:n tuella. Voitto oli AfD:n äänistä kiinni ja yllätys, sillä voittajaksi povattiin istuvaa pääministeriä, vasemmistolaisen die Linken ehdokasta Bodo Ramelow’ta. Yhteistyö äärioikeiston kanssa on tähän asti ollut saksalaisille puolueille tabu, ja maan politiikkaa on ohjannut vuodesta 1945 antifasistinen linja.

Eurooppalaisessa kansanuskossa leipä on enemmän maaginen kuin maallinen asia. Leivän rituaalisella käsittelyllä on siirretty voimaa ihmisten, eläinten, kasvukausien ja jumalallisen välillä. Esimerkiksi talon varakkuutta symboloiva kylvökakku syötettiin karjalle kevään ensimmäisenä laidunpäivänä hyvän sadon eli leivän saannin jatkumiseksi. Kristillisessä perinteessä ehtoollisleivän nauttijat voivat kokea olevansa yhtä Kristuksessa.

Viktoriaanisen ajan tyylinen, puhvihihainen pitkä mekko monine alushameineen on Namibian herero-kansan naisten asu. Se on noussut myös maan muotiteollisuuden tietoisuuteen. Ohorokova-asu on identiteetin ja selviytymisen symboli, josta hererot ovat ylpeitä.