Pelko kalun katoamisesta

Koro on eri­tyi­ses­ti Kiinassa tunnettu psyyk­ki­nen häi­riö­ti­la. Siitä kär­si­väl­lä hen­ki­löl­lä on kam­mot­ta­va, irra­tio­naa­li­nen pelko: hän kokee suku­puo­lie­lin­ten­sä kutis­tu­van, imeytyvän kehoon ja katoavan kokonaan.

Miehillä koro saattaa oireilla silloin, kun penis oikeasti kutistuu — esi­mer­kik­si kylmässä tai her­mos­tu­nee­na. Silloin iskee hirveä pelko siitä, että penis ja kivekset ovat katoa­mas­sa pois. Tämä laukaisee paniik­ki­reak­tion, sillä suku­puo­lie­lin­ten katoa­mi­sen ja siihen liittyvän miehuuden tai naiseuden mene­tyk­sen uskotaan johtavan ennen­ai­kai­seen kuolemaan. Koro on naisilla har­vi­nai­sem­pi, ja ilmenee eri­tyi­ses­ti nännien katoa­mi­sen pelkona.

Koron aiheut­ta­jak­si on epäilty “epä­ter­vet­tä seksiä”: mas­tur­boin­tia tai seksiä pros­ti­tuoi­tu­jen kanssa ja niihin liittyvää syyl­li­syy­den tunnetta. Toisena syypäänä on pidetty saas­tu­nut­ta ruokaa. Singaporessa uuti­soi­tiin vuonna 1967 koron levinneen, kun ihmiset söivät sikafluns­saa vastaan roko­tet­tua sikaa. Uutisointia seurasi satojen koro-tapausten epidemia.

Vietnamissa puo­les­taan puhkesi koro-paniikki, kun eräällä ran­nik­koa­lu­eel­la uimassa olleiden poi­ka­las­ten sukue­li­met olivat vedestä noustessa sil­min­näh­den kutis­tu­neet. Kauhistuneet äidit yrittivät vetää elimiä esiin käsin tai jopa koukuilla, mikä aiheutti osalle lapsia sukue­lin­ten irti repeä­mi­sen. Sukuelinten väki­val­tai­nen esiin kis­ko­mi­nen onkin tyy­pil­li­nen reaktio koron iskiessä.

Koroa on län­si­mai­sen psy­kiat­rian piirissä pidetty pai­kal­li­ses­ti värit­ty­nee­nä versiona paniik­ki­koh­tauk­ses­ta. Kiinalaisissa kult­tuu­reis­sa sek­su­aa­li­suu­teen liittyy usein tiettyä ahdis­tu­nei­suut­ta, ja tarinat peniksen menetystä seu­raa­vas­ta kuo­le­mas­ta lietsovat paniikkia enti­ses­tään.

  1. Timothy McCajor Hall. Culture-Bound Syndromes in China.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee antropologian popularisoinnin lisäksi tiedeviestinnän parissa myös muissa kuvioissa, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua, historiaa ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Kaksi AntroBlogin toimittajaa jalkautui Wonderlust-festivaalille, joka juhlisti tiedostavaa, kaikenkirjavaa seksiä ja seksuaalisuutta jo viidettä kertaa. Tapahtuma tarjoaa tilaisuuden vapautua vallitsevista normeista, kokeilla ja tutkailla kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää. Miltä se näyttää antropologin silmin? Ihmisen seksuaalisuus kasvaa ja kehittyy tietyn kulttuurisen ympäristön vaikutuksen alaisena.

Jalkapallon MM-kisojen aikaan valtava joukko ihmisiä kaikkialla maailmassa siirtyy väliaikaisesti edustamaan jotakin muuta kansalaisuutta kuin sitä, johon hänet normaalissa arjessa liitetään. Maailman suosituin ja seuratuin urheilulaji kietoutuu kiinnostavilla tavoilla nationalismiin ja lainattuihin identiteetteihin.

Sepelvaltimotauti on eräs yleisimmistä kuolinsyistä länsimaissa. Sen esiintyvyys vaihtelee maailman eri kolkissa. Sairastumisriski riippuu osittain geeneistä, mutta siihen voi vaikuttaa elämäntavoilla. Erään laajan tutkimuksen mukaan myös ihmiskuva ja arvomaailma vaikuttavat sepelvaltimotaudin esiintyvyyteen.

Tiibetiläisessä ilmahautauksessa vainajan ruumiista hankkiudutaan eroon tarjoamalle se haaskalintujen syötäväksi. Käytäntöön liittyy näkemyksiä elämän kunnioittamisesta ja kuolemasta ensisijaisesti henkisenä tapahtumana.