Pelko kalun katoamisesta

Koro on eri­tyi­ses­ti Kiinassa tunnettu psyyk­ki­nen häi­riö­ti­la. Siitä kär­si­väl­lä hen­ki­löl­lä on kam­mot­ta­va, irra­tio­naa­li­nen pelko: hän kokee suku­puo­lie­lin­ten­sä kutis­tu­van, imeytyvän kehoon ja katoavan kokonaan. 

Miehillä koro saattaa oireilla silloin, kun penis oikeasti kutistuu — esi­mer­kik­si kylmässä tai her­mos­tu­nee­na. Silloin iskee hirveä pelko siitä, että penis ja kivekset ovat katoa­mas­sa pois. Tämä laukaisee paniik­ki­reak­tion, sillä suku­puo­lie­lin­ten katoa­mi­sen ja siihen liittyvän miehuuden tai naiseuden mene­tyk­sen uskotaan johtavan ennen­ai­kai­seen kuolemaan. Koro on naisilla har­vi­nai­sem­pi, ja ilmenee eri­tyi­ses­ti nännien katoa­mi­sen pelkona. 

Koron aiheut­ta­jak­si on epäilty “epä­ter­vet­tä seksiä”: mas­tur­boin­tia tai seksiä pros­ti­tuoi­tu­jen kanssa ja niihin liittyvää syyl­li­syy­den tunnetta. Toisena syypäänä on pidetty saas­tu­nut­ta ruokaa. Singaporessa uuti­soi­tiin vuonna 1967 koron levinneen, kun ihmiset söivät sikafluns­saa vastaan roko­tet­tua sikaa. Uutisointia seurasi satojen koro-tapausten epidemia. 

Vietnamissa puo­les­taan puhkesi koro-paniikki, kun eräällä ran­nik­koa­lu­eel­la uimassa olleiden poi­ka­las­ten sukue­li­met olivat vedestä noustessa sil­min­näh­den kutis­tu­neet. Kauhistuneet äidit yrittivät vetää elimiä esiin käsin tai jopa koukuilla, mikä aiheutti osalle lapsia sukue­lin­ten irti repeä­mi­sen. Sukuelinten väki­val­tai­nen esiin kis­ko­mi­nen onkin tyy­pil­li­nen reaktio koron iskiessä. 

Koroa on län­si­mai­sen psy­kiat­rian piirissä pidetty pai­kal­li­ses­ti värit­ty­nee­nä versiona paniik­ki­koh­tauk­ses­ta. Kiinalaisissa kult­tuu­reis­sa sek­su­aa­li­suu­teen liittyy usein tiettyä ahdis­tu­nei­suut­ta, ja tarinat peniksen menetystä seu­raa­vas­ta kuo­le­mas­ta lietsovat paniikkia entisestään.

  1. Timothy McCajor Hall. Culture-Bound Syndromes in China.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta, AntroBlogin toinen perustaja ja päätoimittaja. Hän toimii aktiivisesti AntroBlogia julkaisevan Allegra Lab Helsinki ry:n tiedeviestintätoiminnassa ja viettää muun aikansa pohtien avaruusmatkailua, historiaa ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Keskustelu terveydenhuollon uudistamisesta, erityisesti valinnanvapauden toteutumisesta käy parastaikaa kiihkeänä. Toiset pitävät palveluseteleiden tuloa terveysmarkkinoille tervetulleena uudistuksena, toiset miettivät uudistuksen edellyttämiä julkisia kustannuksia. Joidenkin mielestä valinnanvapaus ei voi toteutua lain luomissa puitteissa. Lakiehdotus pohjautuu ajatukseen sairaasta ihmisestä autonomisena yksilötoimijana, joka on vapaa valitsemaan hoitonsa.  Miten vapaa ja autonominen potilas voi olla valintojensa suhteen?

Otatko lasillisen jäävettä? Jos olet kiinalainen, nautit vetesi luultavasti mieluummin kuumana. Kiinalainen lääketiede allekirjoittaa suomalaisen sananlaskun “vesi vanhin voitehista” ja näkee veden juomisella lääkinnällisiä tarkoituksia.

Syöminen on ihmiselle elinehto, ja ruoan valinnassa on usein mukana muitakin kuin selviytymiseen liittyviä seikkoja. Karsimalla tai lisäämällä ruokavalioonsa elementtejä ihminen rakentaa minäkuvaansa, ilmaisee arvomaailmaansa ja saavuttaa tavoitteensa. Superruokien syöminen on yksi keino tällaiseen itsensä määrittelyyn ja tavoitteellisuuteen. Miksi ihmiset kokevat tarvetta superruokien kaltaisille tuotteille tai ravinnelisille?