Lounasta espanjalaisittain

Espanjalaisessa ruo­ka­kult­tuu­ris­sa itse ruoka ei aina ole tärkein asia. Erityisesti ravin­to­la­lou­naal­la oleel­lis­ta on paikan mukavuus, sillä siellä tulee parhaassa tapauk­ses­sa vietettyä useampia tunteja. Lounas ei ole ohi syömisen loppuessa, vaan silloin alkaa sobremesa. Kirjaimellisesti termi tar­koit­taa ”pöydässä”. Se viittaa aikaan, joka vietetään syömisen jälkeen jutellen ja ren­tou­tuen.

Sobremesan aikana saatetaan nauttia kahvia tai ruo­an­su­la­tus­ta edistävää likööriä. Parhaat kes­kus­te­lut ja haus­kim­mat jutut kuullaan usein hyvässä sobre­me­sas­sa. Perinteinen espan­ja­lai­nen lounas saattaa sisältää kolmekin ruo­ka­la­jia, joten töihin sän­tää­mi­nen välit­tö­mäs­ti ei kuulu tapaan. Ravintolassa ei myöskään voi viettää var­si­nais­ta siestaa ja oikaista sulat­te­le­maan ateriaa esi­mer­kik­si sohvalle. Yksityiskodeissa tilanne on toinen: sobremesa-aika on myös Espanjan parasta tele­vi­sio­ai­kaa, jolloin lähe­te­tään päivän tär­keim­mät uutiset.

Sobremesan jälkeen on vielä monta työtuntia jäljellä. Tapa onkin herät­tä­nyt kes­kus­te­lua: olisiko tehok­kaam­paa työs­ken­nel­lä koko päivä ja töiden jälkeen rauhassa syventyä sosi­aa­li­seen olemiseen? Vaikka ruokailu on toki kehon ravit­se­mis­ta, syöminen on harvoin tärkeintä ruo­kai­luun liit­ty­vis­sä tavoissa. Ruoan sosi­aa­li­suus merkitsee vielä enemmän — niin Espanjassa kuin muu­al­la­kin. Sen lisäksi että ruoka ylläpitää elämää, se on tärkeä iden­ti­teet­tien luomisen ja säi­lyt­tä­mi­sen väline, jolla ilmais­taan kult­tuu­ri­sia arvoja.

Espanjassa sobremesa on yksi rakas­te­tuim­pia ruo­ka­kult­tuu­rin ilmen­ty­miä, eikä se tule väis­ty­mään tehok­kuu­den nimissä. Sobremesa tunnetaan käsit­tee­nä myös monissa lati­no­yh­tei­söis­sä eri puolilla maailmaa, ja sen vaa­li­mi­nen on usein tärkeä etnisen iden­ti­tee­tin juh­li­mi­sen tapa.

  1. BBC
  2. Ruoan kulttuuri. Antropologisia näkö­kul­mia ruoan tut­ki­muk­seen. Toim. Katja Uusihakala & Matti Eräsaari 2016

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Ebola on yksi vuosikymmenen pahimmista terveyskriiseistä. Kun epidemia heinäkuussa 2019 levisi Kongon demokraattisessa tasavallassa Pohjois-Kivun provinssin pääkaupunkiin Gomaan, WHO julisti epidemian kansainväliseksi kansanterveysuhaksi. Ebolan ennaltaehkäisyssä on tärkeää huomioida paikallisen kulttuurin ja tapojen vaikutus, kuten tämä esimerkki Ruandan ja Kongon rajakaupungeista osoittaa.