Autoimmuunisairaus SLE:stä kärsivä poptähti Selena Gomez kiitteli kesällä 2017 ystäväänsä Francia Raisaa julkisuudessa vuolaasti tältä lahjaksi saamastaan munuaisesta. Pari vuotta myöhemmin juorusivustot raportoivat ystävysten välirikosta. Miksi tämä on antropologisesti kiinnostavaa?
Syyn väitettyyn välirikkoon kerrotaan olevan Gomezin elämäntavoissa. Nuori tähti on munuaissiirron jälkeen jatkanut alkoholin käyttöä, juhlimista ja epäterveellisiä elämäntapoja.Juorujen mukaan Raisa on ollut tästä raivoissaan. Lahjoittiko hän ystävälle toisen munuaisensa vain, jotta tämä voisi tuhota terveytensä vastuuttomalla käytöksellä?
Olivat juorut totta tai eivät, ne tarjoavat näkökulman keskeiseen antropologiseen teoriaan lahjan logiikasta. Lahjateorian mukaan ei ole olemassa lahjaa ilman vastalahjaa. Lahjat kietovat antajan ja vastaanottajan vastavuoroisuuden verkostoihin, eikä ole samantekevää, kuka antaa millaisen lahjan ja kenelle. Lahja paitsi viestii arvostuksesta, asemasta ja henkilökohtaisista tunteista, sälyttää vastaanottajalle tietyn kokoisen vastavelvoitteen.
Oma toimiva sisäelin on sen skaalan lahja, että samalla mitalla vastaaminen on vaikeaa. Sopivan kokoisen vastalahjan puutteessa lahja sitookin vastaanottajan ennen kaikkea kiitollisuudenvelkaan, jonka osoittamiselle on tilanteesta ja ympäristöstä riippuen omat, oikeat tapansa. Jos lahjoittaja odottaa vastalahjaksi uhrauksestaan lahjan avulla pelastetun elämän kunnioituksen osoittamista terveillä elämäntavoilla, saattaa odotusten vastaisesti toimiminen rikkoa lahjan logiikan. Koska lahjoista muodostuvalla verkostolla rakennetaan ihmissuhteita, voi vastavuoroisuuden rikkoontuessa välien katkaiseminen olla vain jo tapahtuneen asian ääneen lausumista.
Tämä kaikki saattaa osaltaan antaa lisäsyyn sille, miksi elämän jatkumiseen läheisesti liittyvien lahjojen – niin toimivien sisäelinten, verensiirtojen kuin sukusolujenkin – tapauksessa lahjoittaja ja vastaanottaja pidetään mieluusti toisilleen nimettöminä.
Lukemista
- Marcel Mauss, 1954. The Gift. The form and reason for exchange in archaic societies.
