Siirry suoraan sisältöön

Puristaako peruukki?

Britanniassa ja useimmissa brittiläisen kansainyhteisön maista perinteiseen asianajajan asuun kuuluu peruukki, joka on tyyliltään 1600-luvulta. Sen käyttöä on kritisoitu vanhanaikaisuudesta ja epäkäytännöllisyydestä. Tapa istuu kuitenkin lujassa, sillä symbolina se on erittäin vahva.

Aikansa muodin mukaisen peruukin käyttö omaksuttiin hitaasti tuomioistuimissa, mutta siitä tuli osa virallisesti osa asua vuoteen 1685 mennessä. Muoti muuttui, mutta peruukki jäi osaksi asianajajien, tuomarien, piispojen ja ajomiesten virka-asua. Ajan myötä muut ammattikunnat ovat luopuneet sen käytöstä.

Nykyään tuomioistuimissa käytetyt peruukit tehdään perinteiseen tapaan käsin hevosenjouhista, ja suuri tuomarinperuukki voi maksaa tuhansia puntia. Markkinoilla on myös vegaanisia, synteettisestä materiaalista valmistettuja malleja.

Vuonna 2007 Englannissa ja Walesissa luovuttiin peruukkien käyttämisestä siviili- ja perheoikeudessa, mutta ne kuuluvat edelleen rikosoikeuden istuntoihin ja muodollisiin tapahtumiin. Britannian vanhoissa siirtomaissa niitä on kritisoitu kolonialismin absurdeina jäänteinä. Massiivinen peruukki ja virka-asuun kuuluva kaapu ovat vielä epäkäytännöllisempiä kuumassa ilmastossa.

Peruukin puolustajat näkevät sen symbolisen arvon liittyvän lakiin ja järjestykseen yhteiskunnan perustana. Sen käyttö vahvistaa lain voimaa erottamalla visuaalisesti oikeuslaitoksen toiminnan arjesta. Kuten monet univormut, peruukit edustavat anonymiteettiä, henkilön oman persoonan etäännytystä tehtävästä. Kuolemantuomiota antaessaan tuomari asetti peruukkinsa päälle vielä mustan kangaspalan merkkinä teon seremoniallisuudesta.

Virka-asun sanotaan myös estävän asianajajan oman asun ja ulkonäön vaikutuksen valamiesten mielipiteeseen, lisäksi se vähentää rikollisten mahdollisuutta tunnistaa tuomari siviilissä.

Peruukin käyttö saattaa olla myös kunnia-asia, sillä oikeus sen käyttöön saadaan korkeammalla tutkinnolla. Valkoinen peruukki kellastuu ajan myötä, mikä viestittää pitkästä kokemuksesta. 

Lukemista

  1. Courts and Tribunals Judiciary: History of Court Dress
  2. Lawyer Monthly: Why Do Barristers Wear Wigs? 
  3. Above the Law: Why Do Barristers Wear Those Stupid Wigs?
  4. Washington Post: It’s been 50 years since Britain left. Why are so many African judges still wearing wigs?

Lisää Kulttuurishokkeja

Jaa tämä artikkeli:
nv-author-image

Emmi Huhtaniemi

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.Katso kirjoittajan artikkelit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *