Siirry suoraan sisältöön

Perinteinen rikospääsiäinen Norjassa

Pääsiäisen juhlinta saa maailmalla erilaisia muotoja, joissa usein yhdistyvät kristillinen perinne ja vanhemmat pakanalliset elementit. Norjalaiseen pääsiäiseen kuuluu kuitenkin täysin uniikki piirre: rikosromaanien ja -viihteen ahmiminen pyhien aikana. Ilmiö tunnetaan nimellä påskekrim, eli “pääsiäisrikokset”.

Kirjakaupat, lehdet, televisio ja radio pursuavat rikostarinoita jo pääsiäisen alla. Murhamysteerien tarjonta kattaa kotimaiset ja kansainväliset klassikot, sekä uudemmat tuotannot. Jopa maitotölkin kylki tarjoaa mysteeriä ratkaistavaksi – maidontuottajan verkkosivulla saa veikata tarinan murhaajaa, joka paljastetaan pääsiäispäivän iltana.
Ilmiön alku sijoitetaan vuoteen 1923, jolloin eräs aikansa ”klikkiotsikko” sai pääsiäisen viettäjät kiinnostumaan rikostarinoista. Kirjailijat Nordahl Grieg ja Nils Lie keksivät mainostaa rikosromaaniaan maan suurimman päivälehden etusivulla julkaisemalla teoksen nimen ”Bergenin juna ryöstetty yöllä”. Valeuutinen aiheutti kohun ja kirjaa myytiin runsaasti.

Jo 1920-luvulla norjalaiseen pääsiäisen viettoon kuului mökille vetäytyminen loman ajaksi. Elokuvateatterit ja ravintolat olivat suljettuja, eikä radiota ja televisiota ollut viihdykettä tarjoamassa. Näissä olosuhteissa rikosromaani oli suuri menestys.

Seuraavina vuosina kustantamot tarttuivat tilaisuuteen ja julkaisivat rikostarinoita pitkän pääsiäisloman ajanvietteeksi. Perinne on vakiintunut vuosikymmenten varrella ja kasvanut entistä näkyvämmäksi. Rikosromaanien myyntiluvut tuplaantuvat pääsiäisenä, joten kustantamot ajoittavat niiden julkaisut tähän ajankohtaan. Juhlapyhistä on aina otettu kaupallinen hyöty irti, mutta Norjassa kaupalliset tarkoitukset ovat synnyttäneen omanlaisensa pääsiäisperinteen.

Lukemista

    1. http://www.norwegianamerican.com/featured/the-origins-of-norways-bloody-easter/
    2. https://www.tine.no/p%C3%A5ske/

Lisää Kulttuurishokkeja

Avainsanat:
Jaa tämä artikkeli:
Emmi Huhtaniemi

Emmi Huhtaniemi

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.View Author posts

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

AntroBlogi
Tietosuojakatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä tarjotakseen sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi. Ne suorittavat toimintoja, kuten tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Evästeet välittävät tiimillemme tietoa siitä, mikä verkkosivustossamme on sinulle kiinnostavinta ja hyödyllisintä.