Unien merkitys islamissa

Unilla on paljon pai­noar­voa monissa uskon­nois­sa ja hen­ki­sis­sä perin­teis­sä, myös islamissa. Koraanin mukaan profeetta Muhammad itse näki todeksi tulevia enneunia, joiden sanotaan olleen juma­lal­lis­ta joh­da­tus­ta. Sekä Koraanin että pyhien hadith-kir­joi­tus­ten mukaan juma­lai­nen ins­pi­raa­tio saat­taa­kin tulla unien muodossa.

Muslimeille unet ovat parem­min­kin kutsu kurkistaa tule­vai­suu­teen kuin muistojen varastoon. Hadithien ja isla­mi­lais­ten uni­kir­jo­jen mukaan unia on kol­men­lai­sia. Pahat unet, hulm, ovat peräisin paho­lai­sel­ta tai pahoilta hengiltä. Tosiunet, ru’ya, ovat juma­lal­li­ses­ti ins­pi­roi­tu­nei­ta. Niiden lähde on Allah tai joku islamin pyhi­myk­sis­tä ja pro­fee­tois­ta. Kolmas unityyppi on hadith nafsi, “oma puhe”. Se tulee ihmisestä itsestään, ja heijastaa unen­nä­ki­jän ajatuksia.

Islamilaisen käsi­tyk­sen mukaan unien tul­kit­se­mi­nen on taidetta ja juma­lal­li­ses­ti ins­pi­roi­tu­nut­ta toimintaa. Tulkintojen tekeminen on kuitenkin mut­ki­kas­ta. Ensisijaisen tärkeää on erottaa, minkä kate­go­rian unesta on kyse. Pelottavat tai sekavat unet ovat huonoa alkuperää. Lyhyet ja selkeät unet saattavat tuoda juma­lal­lis­ta joh­da­tus­ta ja apua. Taitamattoman tul­kit­si­jan on vaikea erottaa, milloin kaunis uni on juma­lal­li­nen ja milloin silkka haavekuva. Jotain tun­nus­merk­ke­jä tidetään: esi­mer­kik­si varhain aamulla nähdyt unet ovat muita useammin juma­lal­li­sia.

Islamin moder­ni­soi­tues­sa myös unien rooli muuttuu. Muslimireformistit pyrkivät koros­ta­maan islamin ratio­naa­lis­ta luonnetta, ja tekevät pesäeroa van­ha­kan­tai­seen uskonnon har­joit­ta­mi­seen. He vähät­te­le­vät unien mer­ki­tys­tä, eivätkä haluaisi niitä lii­tet­tä­vän usko­n­asioi­hin. Unet mer­ki­tyk­si­neen ovat silti yhä tärkeässä roolissa islamin mys­ti­koil­la, sufeilla.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Shamanismia on kutsuttu ihmiskunnan vanhimmaksi henkiseksi perinteeksi. Sen harjoittajien määrä Suomessa näyttää olevan kasvussa, ja shamanismi on aiempaa näkyvämpää. Shamanismin tutkija pohtii kysymyksiä tietämisen tavoista ja tutkimuksen taustalla vaikuttavasta maailmankuvasta.

Pahimmat skenaariot koronaviruksen etenemisestä Indonesiassa eivät toistaiseksi ole toteutuneet. Toukokuun lopulla päättyi muslimien paastokuukausi ramadan, mikä tavallisesti tarkoittaa hyvin vilkasta, juhlien ja tapaamisten sävyttämää aikaa. Tänä vuonna tilanne on kuitenkin toinen: sekä poliittiset että uskonnolliset johtajat pyytävät kansalaisia pysymään kotona.

Ortodoksijuutalaisissa yhteisöissä eruv on symbolinen raja. Sen sisäpuolella saa tehdä sapattina muuten kiellettyjä asioita, kuten kantaa tavaroita tai työntää lastenvaunuja. Laajentaessaan kodin piiriä julkiseen tilaan eruv tuo samalla esiin sapattisääntöjen noudattamista koskevat neuvottelut, mikä on kiinnostavana sivujuonteena Netflixin tuoreessa Unorthodox-sarjassa.