Unilla on paljon painoarvoa monissa uskonnoissa ja henkisissä perinteissä, myös islamissa. Koraanin mukaan profeetta Muhammad itse näki todeksi tulevia enneunia, joiden sanotaan olleen jumalallista johdatusta. Sekä Koraanin että pyhien hadith-kirjoitusten mukaan jumalainen inspiraatio saattaakin tulla unien muodossa.
Muslimeille unet ovat paremminkin kutsu kurkistaa tulevaisuuteen kuin muistojen varastoon. Hadithien ja islamilaisten unikirjojen mukaan unia on kolmenlaisia. Pahat unet, hulm, ovat peräisin paholaiselta tai pahoilta hengiltä. Tosiunet, ru’ya, ovat jumalallisesti inspiroituneita. Niiden lähde on Allah tai joku islamin pyhimyksistä ja profeetoista. Kolmas unityyppi on hadith nafsi, “oma puhe”. Se tulee ihmisestä itsestään, ja heijastaa unennäkijän ajatuksia.
Islamilaisen käsityksen mukaan unien tulkitseminen on taidetta ja jumalallisesti inspiroitunutta toimintaa. Tulkintojen tekeminen on kuitenkin mutkikasta. Ensisijaisen tärkeää on erottaa, minkä kategorian unesta on kyse. Pelottavat tai sekavat unet ovat huonoa alkuperää. Lyhyet ja selkeät unet saattavat tuoda jumalallista johdatusta ja apua. Taitamattoman tulkitsijan on vaikea erottaa, milloin kaunis uni on jumalallinen ja milloin silkka haavekuva. Jotain tunnusmerkkejä tidetään: esimerkiksi varhain aamulla nähdyt unet ovat muita useammin jumalallisia.
Islamin modernisoituessa myös unien rooli muuttuu. Muslimireformistit pyrkivät korostamaan islamin rationaalista luonnetta, ja tekevät pesäeroa vanhakantaiseen uskonnon harjoittamiseen. He vähättelevät unien merkitystä, eivätkä haluaisi niitä liitettävän uskonasioihin. Unet merkityksineen ovat silti yhä tärkeässä roolissa islamin mystikoilla, sufeilla.