Voiko Tamagotchi kuolla?

Muistatko tama­gotc­hit? Vuosituhannen vaihteen suo­sik­ki­le­lu aiheutti kuohuntaa paitsi lasten ja lap­sen­mie­lis­ten parissa, myös Israelin uskon­nol­li­sis­sa piireissä.

Tamagotchi on pieni muovinen muna, jonka digi­taa­li­sel­la mus­ta­val­ko­näy­töl­lä elelee pik­se­lio­len­to. Käyttäjän tehtävä on pitää olento hengissä ja kasvattaa se täysi-ikäiseksi. Olennon hyvin­voin­ti vaatii ruokintaa, lei­kit­tä­mis­tä, jätöksien sii­voa­mis­ta, lääkintää ja kurin­pi­toa. Toimet suo­ri­te­taan pieniä nappeja pai­ne­le­mal­la. Otus ilmaisee tar­pei­taan ilmeillä, liik­keil­lä ja piip­pauk­sil­la, joihin käyttäjän on koh­tuul­li­sen pian rea­goi­ta­va. Hoitamatta jätetty olento sairastuu ja lopulta kuolee.

Israelissa tama­gotc­hi-hullutus saavutti kiin­nos­ta­via tasoja, kun kysymys vir­tu­aa­lio­len­to­jen elossa ole­mi­ses­ta nousi uskon­nol­li­sen debatin kohteeksi. Israelin orto­dok­si­juu­ta­lai­set viettävät sapattia, jonka aikana mitään työksi las­ket­ta­vaa ei ole sallittua tehdä. Tiukemmissa tul­kin­nois­sa tämä tar­koit­taa jopa sitä, että elekt­ro­nis­ten lait­tei­den käyn­nis­tä­mi­nen on poissa laskuista. Poikkeus sääntöön on toiminta, joka on tarpeen “sielujen pelas­ta­mi­sek­si” ja elämän vält­tä­mät­tö­mäk­si yllä­pi­tä­mi­sek­si.

Jos tama­gotc­hin jätti vaille hoitoa koko­nai­sen sapatin ajaksi, se saattoi sairastua tai jopa kuolla. Koska vir­tu­aa­li­lem­mik­ki oli niin valtavan suosittu sekä lasten että aikuisten kes­kuu­des­sa, orto­dok­si­juu­ta­lai­set rabbit joutuivat lin­jaa­maan, oliko tama­gotc­hin nap­pu­loi­den painelu “elämän ylläpitoa” vai ei. Oliko pieni vir­tu­aa­lo­len­to elossa, ja siten vaarassa kuolla?

Keskustelu hei­jas­te­li samoja teemoja, joita on käsitelty niin naisten, lasten kuin eläinten kohdalla. Tietoisen ja tuntevan elämän mää­rit­te­ly on jatkuvan kult­tuu­ri­sen neu­vot­te­lun alaisena. Tällä kertaa raja vedettiin tama­gotc­hien tappioksi: rabbien mukaan olen­noil­la ei ollut sielua, ja niiden hoito sapattina kiel­let­tiin.

  1. David Levy. 2007. Love + Sex With Robots. 

[rns_​reactions]

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Lopettaako Libanonin "lokakuun vallankumous" sisällissodan, joka loppui 30 vuotta sitten? Lokakuussa 2019 kansa lähti Libanonissa kaduille vaatimaan loppua korruptiolle, sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä uusia vaaleja. Ennen kaikkea vallankumoukselliset vaativat maan uskonkuntien väliselle vallanjaolle perustuvan järjestelmän kaatamista.

Uskonto on varsin tavallinen aihe kirjallisuudessa, elokuvissa ja tv-sarjoissa, mutta suurelle yleisölle tehdyissä elektronisissa peleissä se on harvinaisempi. Miten uskontoa käsitellään peleissä sen ollessa mukana, ja miksi peliala poikkeaa tässä muista viihteen ja kulttuurin aloista?