Kulttuurisidonnainen sydänkohtaus

Sepelvaltimotauti on eräs ylei­sim­mis­tä kuo­lin­syis­tä län­si­mais­sa. Sen esiin­ty­vyys vaihtelee maailman eri kolkissa. Sairastumisriski riippuu osittain geeneistä, mutta siihen voi vaikuttaa elä­män­ta­voil­la. Tupakointi ja epä­ter­veel­li­nen ruo­ka­va­lio lisäävät sai­ras­tu­mis­ris­kiä, kun taas liikunnan avulla riskiä voi pienentää.

Erään laajan epi­de­mio­lo­gi­sen tut­ki­muk­sen mukaan myös ihmiskuva ja arvo­maa­il­ma vai­kut­ta­vat sepel­val­ti­mo­tau­din esiin­ty­vyy­teen. Kyseisessä tut­ki­muk­ses­sa tut­kit­tiin sepel­val­ti­mo­tau­din esiin­ty­vyyt­tä Yhdysvaltojen japa­ni­lais­taus­tai­sen väestön kes­kuu­des­sa. Tutkijoiden mukaan sepel­val­ti­mo­tau­tia esiintyi sitä enemmän, mitä ”ame­rik­ka­lai­sem­man” elä­män­ta­van ja arvo­maa­il­man siir­to­lai­set olivat omak­su­neet. Kulttuuri siis vaikuttaa sai­ras­ta­vuu­teen.

Kyse ei ollut vain ruo­ka­va­lion kal­tai­sis­ta asioista. Lopulta ainoaksi selit­tä­väk­si tekijäksi näytti jäävän ame­rik­ka­lai­sen kult­tuu­rin normien ja arvo­maa­il­man vaikutus. Siinä, missä japa­ni­lai­nen kulttuuri korostaa sisä­ryh­män harmoniaa, ame­rik­ka­lai­nen kulttuuri korostaa yksi­löi­den välistä kil­pai­lua­se­tel­maa. Voiko sydän­koh­taus olla siis seurausta myös ihmis­ku­vas­ta? Yhdysvaltalainen indi­vi­dua­lis­mia pai­not­ta­va elä­män­ta­pa näyttää syn­nyt­tä­vän enemmän stressiä kuin perin­tei­nen japa­ni­lai­nen elä­män­ta­pa.

Merkitystä voi olla myös sillä, että omaa kult­tuu­ris­ta taus­taan­sa koros­ta­vat ihmiset ovat monesti yhtei­söl­li­sem­piä kuin ne, jotka pyrkivät sulau­tu­maan osaksi val­ta­kult­tuu­ria. Esimerkiksi perin­tei­siin juhliin osal­lis­tu­mi­nen voi antaa sisältöä elämään ja sitä kautta vaikuttaa posi­tii­vi­ses­ti ter­vey­teen.

  1. Harry C. Triandis. 1994. Culture and Social Behavior.

Kirjoittaja

Juuso Koponen on valtiotieteiden maisteri ja antropologi, joka valmistelee väitöskirjaa huono-osaisuudesta ja kolmannen sektorin tarjoamasta ruoka-avusta. Juusoa kiinnostavia tutkimuksellisia teemoja ovat huono-osaisuus ja eriarvoisuus, yhteiskuntaluokat, hyväntekeväisyys, talouden antropologinen tutkimus, diskurssianalyysi ja ideologiakritiikki. Juusolle voi lähettää palautetta ja kommentteja sähköpostitse: palaute.koponen@gmail.com

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Eräs intialainen ele on erityisen hämmentävä. Intialainen keskustelukumppani saattaa heiluttaa päätään puolelta toiselle, joko pehmeästi tai pontevammin. Kyseessä ei ole nyökkäys, vaan tasainen ja jatkuva liike, kuin vaakatasossa oleva kahdeksikko. Elettä on mahdoton olla huomaamatta Intiassa ollessa, ja se hämmentää sekä matkailijoita että intialaisten kanssa työskenteleviä.

Psykologisella antropologialla tarkoitetaan ihmismielen tarkasteluun keskittynyttä antropologian suuntausta. Se on yksi lääketieteellisen antropologian alahaaroista, mutta sitä voi laajuutensa ja pitkän historiansa puolesta pitää omana erikoistumisalanaan. Psykologisella antropologialla on lukuisia alasuuntauksia, kuten lasten kehitykseen keskittynyt kasvatusantropologia, muistin antropologia sekä tunteiden antropologia.