Indonesian tupakkayhtiöiden valta ja vapaus

Indonesiassa tupakan mai­nos­tus­ta ei rajoiteta käy­tän­nös­sä lainkaan. Kaksi kolmesta miehestä tupakoi, ja savuttelu on osa kan­sal­lis­ta iden­ti­teet­tiä, mas­ku­lii­ni­suut­ta, perin­tei­tä ja moder­niut­ta. Neilikalla maus­tet­tua kretek-tupakkaa on jopa ehdotettu nos­tet­ta­vak­si perin­tei­sen lää­ke­tie­teen rinnalle maan kult­tuu­ri­pe­rin­nök­si.

Tupakointia ei Indonesiassa yhdistetä riip­pu­vuu­teen. Savukkeiden koetaan auttavan tunteiden hal­lin­nas­sa ja lisäävän tah­don­voi­maa: arvos­tet­tu­ja omi­nai­suuk­sia molemmat. Koska stressin ja ras­kas­mie­li­syy­den nähdään altis­ta­van sai­rauk­sil­le, tupakalla koetaan olevan ter­veys­vai­ku­tuk­sia tunteiden tasa­pai­not­ta­ja­na ja itse­kont­rol­lin lisääjänä.

Tupakointi on kiinteä osa kaikkia sosi­aa­li­sia tilai­suuk­sia. Savukkeiden tar­joa­mi­nen on jatkuvaa, ja niistä kiel­täy­ty­mi­nen rikkoo sosi­aa­lis­ta koodia: tupa­koi­ma­ton nuori mies voi saada jopa satikutia perheen perin­tei­den kat­kai­sus­ta. Köyhimmissä perheissä isien tupa­koin­ti vie paikoin niin suuren osan perheen toi­meen­tu­los­ta, että sillä on suora yhteys lasten ali­ra­vit­se­muk­seen.

Vaikka laki kieltää tupakan myynnin alai­käi­sil­le, seu­rauk­sia sillä ei ole. Myös mainontaa suun­na­taan nuorille. Tupakkayhtiöt semen­toi­vat asemansa yhteis­kun­nal­li­ses­ti kes­kei­si­nä vai­kut­ta­ji­na sosi­aa­li­sen vastuun ohjel­mil­la. Ne tukevat köyhiä kouluja, kou­lut­ta­vat opettajia, jakavat sti­pen­de­jä ja spon­so­roi­vat näyt­tä­väs­ti urhei­lu­ta­pah­tu­mia ja musiik­ki­fes­ti­vaa­le­ja. Yhtiöt myös pal­kit­se­vat pie­ny­rit­tä­jiä onnis­tu­nees­ta tupak­ka­mai­non­nas­ta. Muslimienemmistöisessä maassa nok­ke­lal­la mai­non­nal­la on voinut voittaa mm. matkan Mekkaan.

Miljoonat indo­ne­sia­lai­set saavat elin­kei­non­sa tupak­ka­teol­li­suu­des­ta, ja sekä tuotantoa että myyntiä on tarkoitus kasvattaa. Vapaasti toimivat kan­sal­li­set ja kan­sain­vä­li­set tupak­kayh­tiöt toimivat aktii­vi­ses­ti kan­sal­li­si­den­ti­tee­tin raken­ta­ji­na ja kult­tuu­ri­ses­ti tärkeiden arvojen tukijoina. Niiden poliit­ti­nen, talou­del­li­nen ja kult­tuu­ri­nen valta ulottuu tulevien suku­pol­vien ter­vey­teen. 13 – 15 ‑vuo­tiais­ta pojista jopa 41 % tupakoi.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Kommentit

  • Vellu 26.10.2018 klo 17:20

    Mielenkiintoista, että videot oli tosi brän­di­läh­töi­siä, eivätkä sisällä lainkaan tupa­koin­tia itsessään.

    Vastaa
    • Ninnu Koskenalho 30.10.2018 klo 16:10

      Eikö vain! Itselleni tuli niistä mieleen ehkä MTV:n Coca-cola ‑mainokset, tai jotain siihen suuntaan. Sekin kertonee tupakan ja tupak­kayh­tiöi­den asemasta, että aktu­aa­lis­ta tuotetta ei ole tarpeen tuoda mai­non­nas­sa näkyviin lai­sin­kaan.

      Vastaa

Lue myös nämä:

Autoimmuunisairaus punahukasta kärsivä poptähti Selena Gomez kiitteli kesällä 2017 ystäväänsä Francia Raisaa julkisuudessa vuolaasti tältä lahjaksi saamastaan munuaisesta. Pari vuotta myöhemmin juorusivustot raportoivat ystävysten välirikosta. Miksi tämä on antropologisesti kiinnostavaa?

Kauniit hampaat ovat kauniin hymyn avain, ja hampaiden ehostus on usein osa kauneudenhoitoa. Suoristamisen ja valkaisun ohella maailmalla suositaan esimerkiksi hampaiden mustaamista ja teräväksi viilaamista. Tavat viestivät kauneuden lisäksi sosiaalisesta asemasta ja yhteiskuntaluokasta.