Indonesian tupakkayhtiöiden valta ja vapaus

Indonesiassa tupakan mai­nos­tus­ta ei rajoiteta käy­tän­nös­sä lainkaan. Kaksi kolmesta miehestä tupakoi, ja savuttelu on osa kan­sal­lis­ta iden­ti­teet­tiä, mas­ku­lii­ni­suut­ta, perin­tei­tä ja moder­niut­ta. Neilikalla maus­tet­tua kretek-tupakkaa on jopa ehdotettu nos­tet­ta­vak­si perin­tei­sen lää­ke­tie­teen rinnalle maan kult­tuu­ri­pe­rin­nök­si.

Tupakointia ei Indonesiassa yhdistetä riip­pu­vuu­teen. Savukkeiden koetaan auttavan tunteiden hal­lin­nas­sa ja lisäävän tah­don­voi­maa: arvos­tet­tu­ja omi­nai­suuk­sia molemmat. Koska stressin ja ras­kas­mie­li­syy­den nähdään altis­ta­van sai­rauk­sil­le, tupakalla koetaan olevan ter­veys­vai­ku­tuk­sia tunteiden tasa­pai­not­ta­ja­na ja itse­kont­rol­lin lisääjänä.

Tupakointi on kiinteä osa kaikkia sosi­aa­li­sia tilai­suuk­sia. Savukkeiden tar­joa­mi­nen on jatkuvaa, ja niistä kiel­täy­ty­mi­nen rikkoo sosi­aa­lis­ta koodia: tupa­koi­ma­ton nuori mies voi saada jopa satikutia perheen perin­tei­den kat­kai­sus­ta. Köyhimmissä perheissä isien tupa­koin­ti vie paikoin niin suuren osan perheen toi­meen­tu­los­ta, että sillä on suora yhteys lasten ali­ra­vit­se­muk­seen.

Vaikka laki kieltää tupakan myynnin alai­käi­sil­le, seu­rauk­sia sillä ei ole. Myös mainontaa suun­na­taan nuorille. Tupakkayhtiöt semen­toi­vat asemansa yhteis­kun­nal­li­ses­ti kes­kei­si­nä vai­kut­ta­ji­na sosi­aa­li­sen vastuun ohjel­mil­la. Ne tukevat köyhiä kouluja, kou­lut­ta­vat opettajia, jakavat sti­pen­de­jä ja spon­so­roi­vat näyt­tä­väs­ti urhei­lu­ta­pah­tu­mia ja musiik­ki­fes­ti­vaa­le­ja. Yhtiöt myös pal­kit­se­vat pie­ny­rit­tä­jiä onnis­tu­nees­ta tupak­ka­mai­non­nas­ta. Muslimienemmistöisessä maassa nok­ke­lal­la mai­non­nal­la on voinut voittaa mm. matkan Mekkaan.

Miljoonat indo­ne­sia­lai­set saavat elin­kei­non­sa tupak­ka­teol­li­suu­des­ta, ja sekä tuotantoa että myyntiä on tarkoitus kasvattaa. Vapaasti toimivat kan­sal­li­set ja kan­sain­vä­li­set tupak­kayh­tiöt toimivat aktii­vi­ses­ti kan­sal­li­si­den­ti­tee­tin raken­ta­ji­na ja kult­tuu­ri­ses­ti tärkeiden arvojen tukijoina. Niiden poliit­ti­nen, talou­del­li­nen ja kult­tuu­ri­nen valta ulottuu tulevien suku­pol­vien ter­vey­teen. 13 – 15 ‑vuo­tiais­ta pojista jopa 41 % tupakoi.

Kirjoittaja

Ninnu Koskenalho on AntroBlogin toinen päätoimittaja ja perustaja, ja valtiotieteiden maisteri sosiaali- ja kulttuuriantropologiasta. Ninnu työskentelee Helsingin yliopistolla Crosslocations-tutkimushankkeen projektikoordinaattorina sekä tiedeviestinnän konsulttitehtävissä, ja pohtii mieluusti avaruusmatkailua ja ihmismielen notkeutta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Kommentit

  • Vellu 26.10.2018 klo 17:20

    Mielenkiintoista, että videot oli tosi brän­di­läh­töi­siä, eivätkä sisällä lainkaan tupa­koin­tia itsessään.

    Vastaa
    • Ninnu Koskenalho 30.10.2018 klo 16:10

      Eikö vain! Itselleni tuli niistä mieleen ehkä MTV:n Coca-cola ‑mainokset, tai jotain siihen suuntaan. Sekin kertonee tupakan ja tupak­kayh­tiöi­den asemasta, että aktu­aa­lis­ta tuotetta ei ole tarpeen tuoda mai­non­nas­sa näkyviin lai­sin­kaan.

      Vastaa

Lue myös nämä: