Intialainen päänheilutus

Eräs intia­lai­nen ele on erityisen häm­men­tä­vä. Intialainen kes­kus­te­lu­kump­pa­ni saattaa heiluttaa päätään puolelta toiselle, joko pehmeästi tai pon­te­vam­min. Kyseessä ei ole nyökkäys, vaan tasainen ja jatkuva liike, kuin vaa­ka­ta­sos­sa oleva kah­dek­sik­ko. Elettä on mahdoton olla huo­maa­mat­ta Intiassa ollessa, ja se hämmentää sekä mat­kai­li­joi­ta että intia­lais­ten kanssa työskenteleviä. 

Eleen mer­ki­tys­tä on vaikea ymmärtää juuri kyseisen kes­kus­te­lun kon­teks­tin ulko­puo­lel­la. Yleensä se viestii saman­mie­li­syyt­tä sekä ystä­väl­li­syyt­tä ja kunnioitusta.

Intian niemimaan kult­tuu­rei­hin kuuluu kuu­liai­suus ja koh­te­liai­suus, varsinkin vieraita ja vanhempia ihmisiä kohtaan. Hierarkioita kun­nioi­te­taan, ja ylem­piar­voi­si­na pide­tyil­le hen­ki­löil­le ei mie­lel­lään ilmaista eri­mie­li­syyt­tä. Sosiaaliset suhteet ovat hyvin muo­dol­li­sia, mikä johtaa siihen, että ihmiset joutuvat usein tilan­tei­siin joissa on mah­do­ton­ta sanoa ”ei”. Tällaisia tilan­tei­ta ilmenee helposti esi­mer­kik­si pomon, perheen van­hem­pien tai yhteisön johtajien kanssa.

Koska eriävää mie­li­pi­det­tä on lähes mah­do­ton­ta ilmaista suoraan, nyö­kyt­te­li­jä saa lisää aikaa olemalla tar­koi­tuk­sel­li­sen epä­mää­räi­nen. Päännyökytys on täy­del­li­nen kom­pro­mis­si, joka sallii kes­kus­te­lu­kump­pa­nin tulkita eleen miten haluaa, tehden samalla mah­dol­li­sek­si, ettei nyö­kyt­te­li­jä myönny suoraan. Kohteliaassa kekus­te­lu­ti­lan­tees­sa pään­nyö­ky­tyk­sel­lä voi ostaa aikaa ja välttyä ikävältä kieltäytymiseltä.

Teoriassa ele vaikuttaa sosi­aa­li­ses­ti kätevältä, mutta käy­tän­nös­sä se johtaa usein suureen häm­men­nyk­seen ja tur­hau­tu­mi­seen. Tämä koskee eri­tyi­ses­ti kult­tuu­rien­vä­lis­tä toimintaa, kuten vie­ras­maa­lais­ten pomojen ja intia­lais­ten työn­te­ki­jöi­den kans­sa­käy­mis­tä, tai turistin ja katu­myy­jän välistä kau­pan­käyn­tiä. Usein myös intia­lai­set itse häm­men­ty­vät täl­lai­ses­sa pään­nyö­ky­tys­ti­lan­tees­sa, vaikka itse käyt­täi­si­vät elettä muissa yhteyksissä.

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Kommentit

  • Marketta Timonen 27.11.2018 klo 13:40

    Oikeestiko 🤷? Olen huomannut jo koti­mai­sil­la 5v har­tioi­den nostoa ja pään pyöritystä.
    Ehkä siksi en ole Intiassa kiin­nit­tä­nyt huomiota ko.eleeseen.

    Vastaa

Lue myös nämä:

Covid-19 -pandemia on varjostanut odottavien äitien raskausaikaa ja perheen ensimmäistä vauvavuotta. Sekä pelko viruksen vaikutuksesta äidin ja vauvan terveyteen että koronarajoitukset ovat eristäneet monen äidin sosiaalisista kontakteista ja tehneet odotuksesta yksinäistä. Perheen perustamiseen liittyvien riittien puuttuminen on jättänyt useat vanhemmat tyhjän päälle ja lisännyt omillaan pärjäämisen painetta.

Body suspensionissa haastetaan koukuissa roikkumalla sekä itseä että kehoon ja kipuun liitettyjä kulttuurisia käytäntöjä. Vapaaehtoisesti valittuna kipu näyttäytyy negatiivisen ja sairauteen liitettävän aistimuksen sijaan positiivisena välineenä arkielämästä poikkeavaan keholliseen olemassaoloon. Kivun ja kehollisen leikin välisessä vuorovaikutuksessa itsestäänselvänä pidetty kyseenalaistuu ja tulee näkyväksi muodostaen näin body suspensionin haastavan hauskuuden.

Steinerpedagogiset varhaiskasvattajat kokevat lasten muuttuneen viime vuosikymmenten aikana. Yhä useammat lapset “tietävät kaikesta kaiken ja puhuvat kuin pienet aikuiset” mutta eivät liity leikkiin, eivät selviä vastoinkäymisistä, eivätkä osaa käyttää käsiään. Näin käy, kun yhteiskunta keskittyy älyyn, tietoon ja tuottavuuteen.

Kuukautiset olivat häpeällinen ja piilotettava asia vielä silloin, kun ensimmäisiä tehdasvalmisteisia kuukautissiteitä alettiin mainostaa Suomessa 1900-luvun alussa. Kuukautistuotteiden markkinoinnilla on ollut keskeinen rooli kuukautiskäsitysten muokkaamisessa länsimaissa ja kaupallisuus määrittää edelleen julkista puhetta asiasta. Nyt “kuukautisvallankumous” sekä murtaa tabuja että luo pohjaa uudenlaiselle bisnekselle kuukautisten ympärillä.