Kaksisieluisilla on miehen ja naisen sielu

Moderni trans­su­ku­puo­li­suu­den käsite on ris­ti­rii­das­sa Amerikan alku­pe­räis­kan­so­jen maa­il­man­ku­van kanssa. Heidän kult­tuu­reis­saan ihmistä ei mää­ri­tel­lä kehon perus­teel­la mies- tai nais-kate­go­ri­aan. Sen sijaan lakotat, navajot, arapajot ja luke­mat­to­mat muut kansat ajat­te­le­vat, että ihmistä ohjaa hänen henkensä, joka voi ilmetä monilla ihmeel­li­sil­lä tavoilla, kuten kak­si­sie­lui­suu­te­na. Feminiinisillä miehillä ja mas­ku­lii­ni­sil­la naisilla aja­tel­laan olevan sekä miehen että naisen sielu, ja he ovat tuplasti siu­nat­tu­ja. Heillä on eri suku­puo­lil­le tyy­pil­li­siä omi­nai­suuk­sia ja taitoja, mikä on suuri onni ja kunnia heidän per­heil­len­sä.

Lakota-kansan nai­sel­li­set miehet eli winktet ovat tun­net­tu­ja hen­ki­ses­tä voi­mas­taan ja tärkeistä sere­mo­nial­li­sis­ta teh­tä­vis­tään. Heitä pidetään tai­teel­li­si­na ja empaat­ti­si­na, ja usein he huo­leh­ti­vat lapsista ja van­huk­sis­ta sekä osal­lis­tu­vat naisten ja miesten töihin miel­ty­myk­sen­sä mukaan. Useimmilla wink­teil­lä on puo­li­so­naan mies, joka toteuttaa yhtei­sös­sä tyy­pil­lis­tä miehen roolia. Ihmisen sek­su­aa­li­suus on pitkälti yksi­tyis­asia, sillä muiden kannalta tärkeää on vain se miten kukakin osal­lis­tuu yhteisön toi­min­taan.

Kuva: Zuni-kansan “kak­si­sie­lui­nen”

  1. https://www​.the​guar​dian​.com/​m​u​s​ic/2010/​oct/​11/​two-spirit-people-north-america
  2. Walter L.Williams (1986): The Spirit and the Flesh. Sexual Diversity in American Indian Culture.

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

On taas terveiden elämäntapojen aika – tipaton tammikuu, uusi kunto-ohjelma tai päivittäinen meditaatio. Ihminen, joka huolehtii omasta hyvinvoinnistaan näyttäytyy terveenä, vastuullisena kansalaisena. Millaisiin arvoihin hyvinvointiin keskittyminen pohjaa? Mitä tapa puhua hyvinvoinnista voi kertoa meille itsestämme?

Koronavirustapausten määrä on jälleen kääntynyt kasvuun. Tilanne on tutumpi kuin keväällä, mutta aiheuttaa edelleen huolta ja epävarmuutta. Julkisessa keskustelussa koronaviruksesta puhutaan näkymättömänä vihollisena, joka tulee päihittää. Henkisen hyvinvointimme kannalta saattaisi olla parempi suhtautua virukseen kutsumattomana vieraana vihollismielikuvien ruokkimisen sijaan.

Jalkoihin voidaan kiinnittää monenlaista teknologiaa eri ympäristöjä varten, ja niitä voidaan käyttää luovasti apuna niin arkisissa askareissa kuin urheilusuorituksissa. Jalkojen roolin ymmärtäminen pelkkinä ihmistä liikuttavina mekaanisina laitteina voi paitsi muokata jalkojen toimintaa ja fyysistä rakennetta, myös vaikuttaa taustaoletuksina tieteellisissä teorioissa.