Kaksisieluisilla on miehen ja naisen sielu

Moderni trans­su­ku­puo­li­suu­den käsite on ris­ti­rii­das­sa Amerikan alku­pe­räis­kan­so­jen maa­il­man­ku­van kanssa. Heidän kult­tuu­reis­saan ihmistä ei mää­ri­tel­lä kehon perus­teel­la mies- tai nais-kate­go­ri­aan. Sen sijaan lakotat, navajot, arapajot ja luke­mat­to­mat muut kansat ajat­te­le­vat, että ihmistä ohjaa hänen henkensä, joka voi ilmetä monilla ihmeel­li­sil­lä tavoilla, kuten kak­si­sie­lui­suu­te­na. Feminiinisillä miehillä ja mas­ku­lii­ni­sil­la naisilla aja­tel­laan olevan sekä miehen että naisen sielu, ja he ovat tuplasti siu­nat­tu­ja. Heillä on eri suku­puo­lil­le tyy­pil­li­siä omi­nai­suuk­sia ja taitoja, mikä on suuri onni ja kunnia heidän per­heil­len­sä.

Lakota-kansan nai­sel­li­set miehet eli winktet ovat tun­net­tu­ja hen­ki­ses­tä voi­mas­taan ja tärkeistä sere­mo­nial­li­sis­ta teh­tä­vis­tään. Heitä pidetään tai­teel­li­si­na ja empaat­ti­si­na, ja usein he huo­leh­ti­vat lapsista ja van­huk­sis­ta sekä osal­lis­tu­vat naisten ja miesten töihin miel­ty­myk­sen­sä mukaan. Useimmilla wink­teil­lä on puo­li­so­naan mies, joka toteuttaa yhtei­sös­sä tyy­pil­lis­tä miehen roolia. Ihmisen sek­su­aa­li­suus on pitkälti yksi­tyis­asia, sillä muiden kannalta tärkeää on vain se miten kukakin osal­lis­tuu yhteisön toi­min­taan.

Kuva: Zuni-kansan “kak­si­sie­lui­nen”

  1. https://www​.the​guar​dian​.com/​m​u​s​ic/2010/​oct/​11/​two-spirit-people-north-america
  2. Walter L.Williams (1986): The Spirit and the Flesh. Sexual Diversity in American Indian Culture.

Kirjoittaja

Emmi Huhtaniemi, VTM, on sosiaali- ja kulttuuriantropologi Helsingin yliopistosta. Hän tarkasteli pro gradu -työssään maya-kalenterin loppuun liittynyttä uushenkisyyttä Meksikossa rituaalin ja magian näkökulmista. Emmiä kiinnostavat erityisesti inhimillisen kokemuksen rakentuminen ja tietoisuuden antropologia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Kipu on asia, jota ihminen yleensä välttelee. Ihmislajin edustajia löytää silti muun muassa kävelemästä tulisilla hiilillä ja roikkumasta selkänahkaan työnnettyjen lihakoukkujen varassa köysistä - omasta tahdostaan. Miksi? Vapaaehtoisen kivun ympärille rakentuu monia kiinnostavia tapoja.

Karibianmeren saarille saapuneet espanjalaiset valloittajat pyrkivät selvittämään 1500-luvun alussa, onko paikallisilla sielua. Kysymys oli keskeinen löytöretkien kannalta, sillä vain ihmisiä joilla on sielu, voidaan käännyttää kristinuskoon. Saarten paikallisia asukkaita taas kiinnosti tutkia valloittajien ruumiita. He hukuttivat saapuneita ja tarkkailivat, mätänevätkö kehot kuoleman jälkeen.

Yhdysvaltojen ja Suomen presidentit pitivät Valkoisessa talossa lehdistötilaisuuden. Tapahtumassa juhlistettiin sitä, että on kulunut 100 vuotta siitä kun USA tunnusti Suomen itsenäisyyden eli suvereniteetin: yksinoikeuden hallita omaa aluettaan. Tilaisuus kääntyi kuitenkin isäntämaan sisäpolitiikan kiistoihin tavalla, joka kiinnitti huomiota itse USA:n suvereniteetin ongelmiin.