Tabufestivaali: Onko normaalia olla mielisairas?

AntroBlogi kutsuu sinut Taiteiden yönä Tabufestivaalille tutkimaan normaalin ja epä­nor­maa­lin rajoja sekä mie­len­ter­vey­den kysy­myk­siä ant­ro­po­lo­gian silmin! Tästä kuvauk­ses­ta löydät aika­tau­lun ja saa­pu­mis­oh­jeet paikalle.

Miten normaalin ja epä­nor­maa­lin välinen raja vedetään? Milloin outo ja erilainen käytös on tabujen rik­ko­mis­ta ja milloin häiriö? Miten mie­len­ter­vey­den mää­ri­tel­mä muuttuu ajassa ja paikassa? Tabufestivaali pyrkii osoit­ta­maan, että mie­len­ter­vey­den ja ‑sairauden kysy­myk­siin liittyy myös runsaasti kult­tuu­ri­sia ja sosi­aa­li­sia tekijöitä, joiden mer­ki­tys­tä ei usein korosteta kylliksi.

Ohjelmassa on niin taidetta kuin tut­ki­mus­ta­kin. Asiantuntijoiden panee­lis­sa mie­len­ter­vey­teen eri­kois­tu­neet kult­tuu­rin­tutkijat ja mie­len­ter­vey­den ammat­ti­lai­set pohtivat, miten suo­ma­lais­ta mie­len­ter­veys­kes­kus­te­lua voidaan laajentaa kattamaan ilmiöiden sosi­aa­li­sia aspekteja ja ymmär­tä­mään näiden kysy­mys­ten kult­tuu­ri­si­don­nai­suut­ta paremmin.

Ääniharhojen huoneessa yleisö pääsee tutus­tu­maan ääni­har­ho­jen kuu­le­mi­seen. VR-huoneessa taas pääsee tutus­tu­maan siihen, miten tekoälyn ja tunteiden raja­pin­taa voidaan visua­li­soi­da vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den keinoin. Diagnoosihuone on varattu per­for­mans­sil­le, joka kommentoi medi­ka­li­saa­tio­ta ja diag­no­soin­nin vai­ku­tuk­sia ihmisen iden­ti­teet­tiin. Huoneessa on lisäksi saa­ta­vil­la tietoa mie­len­ter­veys­diag­noo­seis­ta eri kult­tuu­reis­sa ja eri ajoissa.

Taidenäyttelyssä tutus­tu­taan mie­len­ter­vey­den kysy­myk­siä käsit­te­le­vään sar­ja­ku­va­tai­tee­seen, maa­laus­tai­tee­seen ja pieniin ins­tal­laa­tioi­hin. Piha-alueella on mah­dol­lis­ta kokeilla klovnin rajoja rikkovaan tilaan astumista ja kuunnella live­musiik­kia.

17:00 Ovet avataan

17:15 Epänormaalin diagnoosi
Hulluus ja nor­maa­lius ant­ro­po­lo­gis­ten tut­ki­mus­ten ja filo­so­fis­ten poh­din­to­jen valossa. Kulttuuri vaikuttaa mie­len­ter­vey­son­gel­mien mää­rit­te­lyyn ja luon­tee­seen. Tuomas Vesterinen.

18:15 Mielenterveyshäiriöt kult­tuu­ri­si­na ilmiöinä
Antropologit ja mie­len­ter­vey­den asian­tun­ti­jat pohtivat mie­len­ter­vey­den ongelmien sosi­aa­li­sia puolia ja tuovat esiin niiden kult­tuu­ri­si­don­nai­suuk­sia.
Keskustelijat: Ferdinand Garoff, Marja-Liisa Honkasalo, Venla Lehti, Susanne Ådahl. Keskustelua johtaa Tuomas Vesterinen.

19:30 Mielen rajoilla ‑kirjan jul­kis­tus­ti­lai­suus
Marja-Liisa Honkasalon ja Kaarina Kosken toi­mit­ta­man kirjan Mielen rajoilla — arjen kummat koke­muk­set (SKS) jul­kis­tus­ti­lai­suus.

20:00 Taide, hyvin­voin­ti, hulluus
Tabufestivaalille osal­lis­tu­vat tai­tei­li­jat kes­kus­te­le­vat taiteen ja mie­len­ter­vy­den ris­teys­koh­dis­ta.
Keskustelijat: Minna Esantytär, Viivi Rintanen, Jaana Ristola, Jenni Leivo. Keskustelua johtaa Taina Riikonen.

21:00 Ovet sul­keu­tu­vat

Muita tulevia tapahtumia

Kirjoittaja

AntroBlogin toimitus kirjoittaa lyhyempiä kommentteja toisinaan yhteisöllisen nimimerkin takaa.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Tänä pääsiäisenä ruokapöydät ovat sukupäivällisten sijaan täyttyneet kelmeistä skype-puheluista. Poikkeustilan sanelema eristäytyminen on irrottanut meidät kodin ulkopuolisista sosiaalisista kontakteista. Tämän vaikutus on erityisen dramaattinen Suomen yli miljoonalle yksinasujalle, erityisesti ikääntyneille. Yksinäisyys onkin kriisin konkreettisimpia seurauksia.

Antropologia on ihmisiin keskittyvä tieteenala. Muut maailmaa kanssamme asuttavat eläimet ovat kuitenkin monin tavoin liitoksissa ihmisyhteiskuntiin ja niiden arvoihin, tarinoihin, talouteen ja arkeen. Käsitykset ihmisen paikasta maailmassa määrittelevät samalla muiden eläinten rooleja ja oikeuksia.

Trauma on psykiatrinen diagnoosi ja mielen häiriötila, joka on tullut laajalle yleisölle tutuksi suuronnettomuuksien ja terrori-iskujen jälkihoidon seurauksena. Ajan saatossa trauma terminä on laajentunut puhekieleen, jossa se on saanut uusia merkityksiä. Samalla käsitteen merkitys on hämärtynyt tavalla, joka kääntyy toisinaan itseään vastaan.