1.11. – 17.11.17 | Numur – Islam ja minä

Muslimitaustaiset nuoret pohtivat voi­ma­va­ro­jaan näyt­te­lys­sä.

Numur – Islam ja minä — näyt­te­lys­sä (1.11. – 17.11.) joukko suo­ma­lai­sia mus­li­mi­taus­tai­sia nuoria naisia ja miehiä tutkii taiteen keinoin pai­kan­tu­mi­si­aan ja vah­vuuk­si­aan.

Nuoret nostavat kes­kus­te­luun eri teemoja omissa töissään ja näyttelyn yhtey­des­sä jär­jes­tet­tä­vis­sä semi­naa­reis­sa ja työ­pa­jois­sa. Teemoja ovat kult­tuu­rien välissä eläminen, suhde uskontoon, suku­puo­li­roo­lit, sek­su­aa­li­suus, kuu­lu­mi­sen ja tur­val­li­suu­den koke­muk­set, van­hem­muus, suku­pol­vien väliset suhteet, moni­kie­li­syys, kau­pun­ki­ti­la ja este­tiik­ka, yhteis­kun­nal­li­nen aktivismi, ja islam dias­po­ras­sa. Näyttelyssä on esillä valokuvia, videoita, maa­lauk­sia, runoutta sekä audio­vi­su­aa­li­sia ja tekstiili-ins­tal­laa­tioi­ta.

Musliminuorista puhutaan usein ongel­ma­kes­kei­ses­ti. Me haluamme sen sijaan selvittää, millaiset tekijät tukevat nuorten sel­viy­ty­mis­tä ja kuinka he raken­ta­vat iden­ti­teet­ti­ään ja kuu­lu­mi­sen tun­net­taan, kertoo Nuoret muslimit ja resi­liens­si -tut­ki­mus­hank­keen johtaja, dosentti Marja Tiilikainen Helsingin yli­opis­tos­ta.

Näyttelyllä halutaan myös välittää viestiä, että syn­nyn­näis­tä sisuk­kuut­ta ei aina tarvitse olla vah­vuuk­sien­sa löy­tä­mi­sek­si.

Näyttelyn avajaiset ovat kes­ki­viik­ko­na 1. mar­ras­kuu­ta kello 17.30 – 20.00. Näyttelyn avaa Helsingin kaupungin kult­tuu­rin ja vapaa-ajan apu­lais­por­mes­ta­ri Nasima Razmyar. Puheenvuoron saavat lisäksi Nuoret muslimit ry:n Helsingin jaoston puheen­joh­ta­ja Nahla Hewidy ja Nuoret muslimit ja resi­liens­si -tut­ki­mus­hank­keen edustajat. Illan lopuksi muusikko Janne Hyttinen lukee runojaan.

Islam ja minä -näyttely on osa Koneen Säätiön rahoit­ta­maa Nuoret muslimit ja resi­liens­si -tut­ki­mus­han­ket­ta (2016−2018), joka toteu­te­taan Helsingin yli­opis­tos­sa.

Numur – Islam ja minä
Stoan galleria 1.11. – 17.11.2017 Turunlinnantie 1, 00900 Helsinki

Young Muslims — A Participatory Study

https://​www​.facebook​.com/​i​s​l​a​m​j​a​m​i​na/

Muita tulevia tapahtumia

Kirjoittaja

AntroBlogin toimitus kirjoittaa lyhyempiä kommentteja toisinaan yhteisöllisen nimimerkin takaa. Kirjoittajat ovat antropologeja ja oman alansa ammattilaisia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta aloitti tänä syksynä ensimmäistä kertaa historiansa aikana islamilaisen teologian opetuksen. Uuteen lehtorin virkaan astui pitkän tutkijan uran tehnyt uskontoantropologi Mulki Al-Sharmani. Tässä haastattelussa hän kertoo monivaiheisen uratarinansa.

Kirgisiassa järjestettiin syyskuussa viikon mittainen urheilu- ja kulttuuritapahtuma World Nomad Games, joka tunnetaan “nomadien olympialaisina”. Kunnianhimoisen projektin avulla rakennetaan niin alueen turismia kuin nomadikulttuuria ja -identiteettiä. Matkustimme kisoihin ottamaan selvää, mistä tässä kotimaan mediassa tuskin lainkaan huomiota saaneessa suurtapahtumassa on kyse.

Vuoden 1918 sotaa on tulkittu aikalaisten toimesta eri tavoin niin sodan aikana kuin sen jälkeenkin. Myös sodanjälkeinen historiantutkimus on tuottanut erilaisia tulkintoja. Tätä moninaisuutta selittää se, että Suomessa sodittiin samanaikaisesti monesta eri syystä: työväenluokan vapauttamiseksi kapitalismin kahleista, valtiollisen itsenäisyyden turvaamiseksi ja kotimaisia kapinallisia vastaan. Lisäksi vuoden 1918 sota oli osa ensimmäistä maailmansotaa. Miten sodan kokeneet ihmiset ovat ilmaisseet ja tulkinneet kokemuksiaan? Missä määrin kokemusten sisällöt muotoutuvat ja muuntuvat niissä prosesseissa, joissa henkilökohtaisesti koettu tapahtuma välitetään muille kerronnan avulla? Toisin sanoen, miten kokemuksia käsitellään – ilmaistaan ja tulkitaan – kun henkilökohtainen ja yksilöllinen tieto, tunne ja tulkinta asetetaan kulttuuriseen ja sosiaaliseen kontekstiin ja välitetään tietylle kohderyhmälle sanojen voimalla?