Linnan juhlat: antropologinen liveseuranta

Itsenäisyyspäivänä 6.12. on tarjolla uusi ja ainut­laa­tui­nen tapa seurata Linnan juhlia, kun tarjoamme ant­ro­po­lo­gi­sen live­seu­ran­nan itse­näi­syys­päi­vän juh­la­lä­he­tyk­ses­tä. Liity seuraamme Twitterissä juh­la­päi­vän iltana, kun teemme Linnan juhlista tut­ki­mus­kent­täm­me ja tar­joi­lem­me etno­gra­fi­sia havain­to­ja tapah­tu­mas­ta pitkin iltaa. Linnan juhlat on Suomen kenties mer­kit­tä­vin val­tiol­li­nen rituaali. Miltä juhlinta näyttää ant­ro­po­lo­gien silmin?

Antropologinen live­seu­ran­ta pohjautuu Ylen suoraan tv-lähe­tyk­seen pre­si­den­tin­lin­nas­ta kello 18 – 22 välillä.

Kommentaaria voi seurata käte­vim­min Twitterissä tun­nis­teel­la #ant­ro­lin­na. AntroBlogi löytyy käyt­tä­jä­ni­mel­lä @antroblogi. Kommentaaria voi seurata itse­näi­syys­päi­vän iltana myös tällä sivulla, oikealla näkyvässä Twitter-syöt­tees­sä. Kutsumme teidät osal­lis­tu­maan kes­kus­te­luun!


AntroBlogi on laajalle yleisölle suunnattu verk­ko­jul­kai­su, joka kommentoi arkea ja yhteis­kun­taa meillä ja maa­il­mal­la ant­ro­po­lo­gi­ses­ta näkö­kul­mas­ta. Julkaisun toteut­ta­jat ovat ant­ro­po­lo­ge­ja, jotka tarjoavat alansa tie­to­tai­don hedelmiä kaikkien kiin­nos­tu­nei­den iloksi ja tie­tee­na­lan näky­vyy­den paran­ta­mi­sek­si. Lisätietoa toi­min­nas­ta ja levikistä.

Lisätiedot ja haas­tat­te­lu­pyyn­nöt: toimitus@​antroblogi.​fi

Kirjoittaja

AntroBlogin toimitus kirjoittaa lyhyempiä kommentteja toisinaan yhteisöllisen nimimerkin takaa. Kirjoittajat ovat antropologeja ja oman alansa ammattilaisia.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä:

Suomen luontokeskus Haltian johtaja Tom Selänniemi tunnetaan turismin tutkijana, Aurinkomatkojen entisenä toimitusjohtajana ja kestävän matkailun asiantuntijana. Työkentällä-haastattelussa hän kertoo, miksi matkailu on niin koukuttavaa, miten tutkimuksesta tulee bisnestä ja kuinka matkailu muuttuu luonnonsuojeluksi.

Suomalaiseen uskomusperinteeseen kuului ennen kuolleista tarttuvan kalman välttely. Ruumiisiin kohdistuvan inhon ja pelon taustalla voidaan nähdä suojautuminen taudinaiheuttajilta, mutta välttämissäännöt kertovat myös arvoista ja yhteisöllisestä järjestyksestä. Vainajat kun hermostuivat vähäisistäkin rikkeistä.

Kuolema ei ole yksiselitteinen biologinen fakta. Antropologinen kuolemantutkimus osoittaa kuolemaan liittyvän valtavasti sosiokulttuurista ja historiallista vaihtelua. Kuolema on myös poliittinen kysymys.