Teemaviikko: Seksi

Seksuaalisuus on kiehtova ja moni­ta­hoi­nen osa ihmi­syyt­tä. Se on fyysistä, henkistä ja emo­tio­naa­lis­ta, men­taa­lis­ta ja mie­li­ku­vi­tuk­sel­lis­ta. Lisäksi sek­su­aa­li­suus on sosi­aa­lis­ta, yhteis­kun­nal­lis­ta ja kult­tuu­ris­ta. Vaikka seksi liittyy bio­lo­gi­siin viet­tei­hin, se ei rajoitu niihin.

Seksi ja sek­su­aa­li­suus liikkuvat myös yhteis­kun­nal­lis­ten, moraa­lis­ten ja uskon­nol­lis­ten kieltojen, sääntöjen ja tabujen kentällä. Seksuaalisuus liittyy yksilön vapauteen ja yhteisön jat­ku­vuu­teen, per­he­mal­lei­hin ja yhteis­kun­nal­li­siin arvoihin, jopa kos­mo­lo­gi­siin käsi­tyk­siin maailman luon­tees­ta ja ihmisen paikasta suuressa koko­nai­suu­des­sa.

Seksi-tee­ma­viik­kom­me esittelee ant­ro­po­lo­gi­sia näkö­kul­mia seksin ja sek­su­aa­li­suu­den muotoihin. Teemme myös kent­tä­ret­ken Helsingin Sexhibition-ero­tiik­ka­mes­suil­le, josta rapor­toim­me ainakin Twitter-tilil­läm­me. Nostamme tee­ma­vii­kon artik­ke­lei­ta joka päivä esit­te­lyyn sosi­aa­li­ses­sa mediassa ja etusi­vul­la — mutta voit myös ahmia kaiken kerralla! Viikon aikana jul­kais­taan kaksi uutta Kulttuurishokkia ja kaksi uutta artik­ke­lia.

Seksuaalisuuden muotoja

Ihmisen sek­su­aa­li­suu­den tut­ki­mi­nen on alue, jolla on vielä paljon löy­det­tä­vää. Heteroseksuaaliseen ja binää­ri­seen suku­puo­li­kä­si­tyk­seen perus­tu­vien sek­si­tut­ki­mus­ten ohella tutkimus kattaa nykyisin monia kenties mar­gi­naa­li­sem­man tai vähem­mäl­le jul­ki­sel­le huomiolle jääneen sek­su­aa­li­suu­den ilme­ne­mis­muo­to­ja.

Kotona kinky-yhtei­sös­sä vie lukijan kur­kis­ta­maan eri­tyi­siin tiloihin, joissa taval­li­ses­ti piilossa pidettävä kinky sek­su­aa­li­suus pääsee tur­val­li­ses­ti esiin saman­hen­kis­ten ihmisten seurassa.

Biseksuaalisuuden monet mer­ki­tyk­set käsit­te­lee bisek­su­aa­li­suu­den esit­tä­mis­tä suo­ma­lai­ses­sa mediassa 70-luvulta 2000-luvulle, ja sen muut­tu­mis­ta poliit­ti­ses­ta väli­nees­tä iden­ti­tee­tik­si.

Vaihdevuosia ja sek­su­aa­li­suut­ta käsit­teel­lis­te­tään varsin eri tavalla eri kult­tuu­reis­sa. Oireet näyttävät vaih­te­le­van sen mukaan, millainen kult­tuu­ri­nen asenne ilmiöön liittyy. 

Kun seksi ei kiinnosta, henkilö saattaa olla asek­su­aa­li. Seksuaalisen halun ympärille rakentuu tällä hetkellä lännessä voi­mak­kai­ta iden­ti­teet­te­jä, mutta tämä ei ole itses­tään­sel­vää.

Yhteiskunta ja seksi

Antropologi ei voi puhua sek­su­aa­li­suu­des­ta ainoas­taan yksilön miel­ty­mys­ten ja koke­mus­ten valossa. Seksiä ja suku­puo­lis­ta ilmaisua sää­del­lään erilaisin yhteis­kun­nal­li­sin keinoin, ja sek­su­aa­li­suus näyttelee roolia monen­lai­sis­sa val­ta­ky­sy­myk­sis­sä.

Huora, äiti vai kan­sa­lai­nen? Seksityöläisten oikeudet puhut­ta­vat Argentiinassa. Seksityön kri­mi­na­li­soin­ti tekee kaikista sek­si­työ­läi­sis­tä uhreja ja rikol­li­sia, vaikka osa on alalla omaeh­toi­ses­ti.

Seksuaalinen häirintä Suomessa on jälleen ajan­koh­tai­nen teema syksyn #metoo ‑kampanjan myötä.

Vaihtokauppaseksi laajentaa näkemystä seksin ja rahan suhteesta. Suhtaudumme kaikkeen vas­tik­keel­li­seen seksiin pros­ti­tuu­tio­na — mutta onko rinnastus aina pai­kal­laan? Millaisia vaihdon ja vuo­ro­vai­ku­tuk­sen suhteita vas­tik­keel­li­seen seksiin voi liittyä?

Skandinaavisen vapaan seksin mela­ne­sia­lai­set juuret esittää, että poh­jois­mai­nen vapaa­mie­li­syys on saanut sytykkeen ant­ro­po­lo­gi­sis­ta tut­ki­muk­sis­ta, jotka kuvasivat nuorten tro­brian­di­lais­ten eroot­tis­ta elämää.

Tarinoita maailmalta

Seksuaalisuuden ilme­ne­mi­nen on myös kult­tuu­ris­ta. Maailman eri kolkista tunnetaan paljon käy­tän­tö­jä, jotka poik­kea­vat län­si­mai­sen sek­su­aa­li­suu­den his­to­rias­ta tai nyky­päi­väs­tä. Tässä niistä muutamia.

Sukuelinten laulu on havai­ji­lai­nen perinne, jossa jokaisen ihmisen sukue­li­mel­lä on oma humo­ris­ti­nen värssynsä.

Kaikkialla maa­il­mas­sa ei suudella osana romanttis-eroot­tis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta, vaan näykitään esi­mer­kik­si kul­ma­kar­vo­ja.

Ruandalainen orgasmi keskittyy naisen eja­ku­laa­tioon, jota aletaan har­joi­tel­la jo nuorena.

Sperman voima oli Papua-Uuden-Guinean baruya-kansan kes­kuu­des­sa perin­tei­ses­ti hurja.

Kirjoittaja

AntroBlogin toimitus kirjoittaa lyhyempiä kommentteja toisinaan yhteisöllisen nimimerkin takaa.

OSALLISTU KESKUSTELUUN

Lue myös nämä: